WEBVTT WEBVTT 00:00:01.310 --> 00:00:06.939 Jak mówiłem, jest to właśnie inna sytuacja, której nie ma na taśmie wideo, 00:00:06.960 --> 00:00:09.319 mianowicie pokazanie... 00:00:10.100 --> 00:00:13.499 absurdalnego jakiejś... dialogu 00:00:13.499 --> 00:00:17.499 pomiędzy architekturą pojazdu, a architekturą nieruchomości, 00:00:17.499 --> 00:00:21.699 a więc pionową architekturą takiego kapita.... 00:00:24.329 --> 00:00:26.799 Realizmu kapitalistycznego, 00:00:26.799 --> 00:00:32.099 bo ta architektura nieruchomości budowana przez wielkie korporacje, nieruchomości 00:00:32.899 --> 00:00:35.799 Noś sobie takie elementy socrealizmu. 00:00:35.799 --> 00:00:40.699 To są... Akurat nie widać tym momencie, ale są różnego rodzaju 00:00:40.799 --> 00:00:41.899 emdeemy tam. 00:00:43.199 --> 00:00:46.299 Ale wszystko jest na nie również 00:00:46.299 --> 00:00:47.799 bardzo technologiczne. 00:00:47.799 --> 00:00:49.999 Tym się może różni od socjalizmu. 00:00:51.099 --> 00:00:54.999 I jakoś dziwnie ten wygląda dobrze. 00:00:55.009 --> 00:00:58.409 Byłem przyjemnie zaskoczony, zresztą. 00:00:59.599 --> 00:01:03.499 Strażnicy, którzy pilnują całej tej przestrzeni wokół, bo ona 00:01:03.499 --> 00:01:05.699 wcale nie jest publiczna, tylko jest prywatna. 00:01:05.699 --> 00:01:11.999 Jest to: Publiczna przestrzeń, która jest własnością prywatną. 00:01:12.199 --> 00:01:13.899 Tak to należałoby określić. 00:01:14.699 --> 00:01:18.399 Nie, nie wyrzucili tego pojazdu na 00:01:18.499 --> 00:01:20.899 to, może dlatego, że wyglądał jakoś tak. 00:01:22.799 --> 00:01:26.899 Zbyt godnie, a poza tym oczywiście jest legalny. 00:01:26.899 --> 00:01:28.399 To znaczy zbiera butelki. 00:01:29.099 --> 00:01:29.799 Nie wiem, jakby to było 00:01:29.799 --> 00:01:32.999 w przypadku gdyby bezdomni zaczęli spać. 00:01:33.799 --> 00:01:36.399 I tworzyć takie obozowiska. 00:01:37.899 --> 00:01:40.099 Wśród pałaców boga. 00:01:44.699 --> 00:01:49.499 To jest właśnie ta wersja do odpoczynku w trakcie podróżowania 00:01:49.499 --> 00:01:50.099 po mieście. 00:01:50.099 --> 00:01:51.299 Gdzie jest ten p? 00:01:52.099 --> 00:01:55.399 Ta część, tylko jedna się rozsuwa, a nie całość. 00:01:57.999 --> 00:01:59.499 To widzieliśmy na taśmie. 00:02:00.699 --> 00:02:03.399 Jak również zainteresowanie przy 5 alei. 00:02:05.899 --> 00:02:07.899 To też mieliśmy na taśmie. 00:02:08.699 --> 00:02:10.899 To czego nie było, mianowicie 00:02:10.999 --> 00:02:16.899 bardzo ważne próby badania pojazdów przez kobiety bezdomne. 00:02:18.699 --> 00:02:22.199 które zaproponowały parę różnych ważnych poprawek. 00:02:26.199 --> 00:02:31.599 Ogólnie biorąc, recenzje były pozytywne. 00:02:34.499 --> 00:02:36.499 Recenzja nie była pozytywna 00:02:37.999 --> 00:02:41.454 jeśli chodzi o Waszyngtona. Wydaje mi się, 00:02:41.454 --> 00:02:44.099 że mu się ten pojazd nie podobał. 00:02:45.799 --> 00:02:48.099 Ale nie, dlatego przypuszczam tak 00:02:48.099 --> 00:02:48.999 sądzę, bo ja nie. 00:02:50.099 --> 00:02:51.099 Bo te pomniki to. 00:02:51.099 --> 00:02:57.399 One może są ślepe, a może nie. Trudno powiedzieć, czy one coś 00:02:57.599 --> 00:02:59.799 widzą, co się wokół nich dzieje, czy nie. 00:03:01.499 --> 00:03:03.099 Z pomnikami to mamy 00:03:03.199 --> 00:03:05.599 specjalny, jakiś kontakt i 00:03:05.599 --> 00:03:07.599 właściwie rodzimy się 00:03:08.399 --> 00:03:11.599 yyyy..., wokół pomiędzy nimi. 00:03:11.599 --> 00:03:16.299 Ktoś kiedyś powiedział, że Polska, to jest taki kraj, który mieści 00:03:16.299 --> 00:03:18.399 się pomiędzy pomnikami. 00:03:19.899 --> 00:03:21.799 No, ale również one towarzyszą nam 00:03:21.799 --> 00:03:26.699 i później jeszcze są w na zdjęciach rodzinnych, w albumach rodzinnych. 00:03:27.699 --> 00:03:32.199 Cały czas jesteśmy za pan brat z tymi pomnikami. 00:03:32.899 --> 00:03:34.499 Z kolei pomniki 00:03:35.999 --> 00:03:38.109 zmieniają swoje znaczenie, 00:03:38.109 --> 00:03:41.899 zmieniające się okoliczności, tak jak każda architektura, i wydaje 00:03:41.899 --> 00:03:45.499 mi się, że Waszyngton nie bardzo jest zadowolony z tego co się 00:03:45.499 --> 00:03:47.399 dzieje w Stanach Zjednoczonych obecnie. 00:03:48.299 --> 00:03:50.699 Gdyż nie o takie Stany Zjednoczone walczył. 00:03:51.799 --> 00:03:56.099 To samo przypuszczalnie można powiedzieć o Kościuszce i o Puławskim. 00:03:57.099 --> 00:04:01.499 Kościuszko, który był zdecydowanie nie, tylko demokratą, ale również 00:04:01.499 --> 00:04:06.499 w pewnym sensie socjalistą, gdyż uważał iż walka o wolność musi być 00:04:06.499 --> 00:04:10.899 powiązana z wyzwoleniem społecznym. Czego... Co nam 00:04:10.899 --> 00:04:13.099 udowodnionym, również w kraju. 00:04:14.399 --> 00:04:16.499 Nie przypuszczamy aby... 00:04:17.399 --> 00:04:23.899 sytuacja wokół pomników była w zgodzie z ideą pomników, 00:04:23.899 --> 00:04:29.599 więc wiele swoich prac poświęciłem wświetlaniu w te pomniki 00:04:31.699 --> 00:04:36.999 tego, co może jest sprzeczne z nimi, ale co dzieje się wokół 00:04:37.099 --> 00:04:38.914 nich, u ich stóp. 00:04:38.914 --> 00:04:43.399 Można powiedzieć: i na co może te pomniki 00:04:43.399 --> 00:04:47.299 albo nie chcą zwrócić uwagi, albo... 00:04:48.599 --> 00:04:49.699 Nie są w stanie, 00:04:49.699 --> 00:04:52.199 albo już jest za późno, jak myślą. 00:04:55.899 --> 00:04:59.400 Więc jeśli jeszcze macie Państwo siłę, 00:04:59.400 --> 00:05:04.099 to ja parę slajdów pokażę, bo już się robi późno. 00:05:05.399 --> 00:05:10.099 A później przerzucę tak bardzo szybko, bez omawiania. 00:05:10.399 --> 00:05:16.499 Jeśli coś zainteresuje Państwa, mogę wrócić, a z pewnością będzie można 00:05:16.499 --> 00:05:21.499 je obejrzeć w Łodzi, bo wszystkie, nawet znacznie więcej, będą 00:05:21.999 --> 00:05:24.799 wyświetlane tam na bardzo dużym ekranie. 00:05:25.399 --> 00:05:27.799 Ale to są propozycje właśnie 00:05:29.399 --> 00:05:33.799 potraktowania pomników, właśnie tych wielkich 00:05:34.199 --> 00:05:39.599 yyyy, bohaterów amerykańskich, którzy walczyli o wyzwolenie 00:05:39.599 --> 00:05:42.499 Ameryki i o prawa człowieka 00:05:43.999 --> 00:05:48.142 z sytuacją wokół, a więc pokazanie sprzeczności, 00:05:48.142 --> 00:05:52.199 ale również pokazanie pomników jako bezdomnych. 00:05:52.399 --> 00:05:56.299 Można również powiedzieć bezdomnych jako nowych pomników 00:05:56.299 --> 00:06:01.997 miasta, gdyż bezdomni są nie intencjonalnymi pomnikami miasta 00:06:01.997 --> 00:06:05.999 i ich gesty, ich, ich ciała. 00:06:07.299 --> 00:06:09.499 Wyeksponowane w różnych 00:06:09.699 --> 00:06:12.799 architektonicznych sytuacjach przerażająco 00:06:12.799 --> 00:06:15.099 są podobne do wielkich 00:06:15.099 --> 00:06:18.899 historycznych pomników tych, którzy walczyli o wolność 00:06:20.099 --> 00:06:23.299 i o najszlachetniejsze ideały, aby je wprowadzić w życie. 00:06:24.399 --> 00:06:25.099 To był Lincoln. 00:06:26.999 --> 00:06:29.699 A to jest taka figura Miłosierdzia. 00:06:29.699 --> 00:06:34.999 Wszystko to jest w parku który się nazywa Union Square, i to była propozycja 00:06:35.999 --> 00:06:38.699 animacji, zaangażowania tych wszystkich pomników czy 00:06:38.699 --> 00:06:42.399 mobilizacji pomników w tym parku. 00:06:42.399 --> 00:06:45.099 To jest Waszyngton, który tutaj 00:06:45.099 --> 00:06:50.799 jest, odpowiada sytuacji w na Houston Street, mianowicie zatrzymywania 00:06:50.899 --> 00:06:55.099 samochodów: zmuszania ich aby... 00:06:56.899 --> 00:06:58.899 Zmuszanie właścicieli samochodów, 00:06:58.899 --> 00:07:03.044 aby opłacili może niepotrzebne usługi, 00:07:03.044 --> 00:07:05.099 jak na przykład mycie okien. 00:07:07.999 --> 00:07:09.999 Akurat jeden z takich bezdomnych 00:07:09.999 --> 00:07:14.299 był na wózku inwalidzkim i jeździł i zatrzymywał samochody, aby 00:07:14.299 --> 00:07:17.599 później, niż, stąd ni zowąd, zerwać się na równe nogi. 00:07:18.599 --> 00:07:23.099 Tak jak u Brechta w Operze za trzy grosze. 00:07:23.099 --> 00:07:29.016 Nagle już nie był chory i mył szyby, śmiejąc się i jak gdyby 00:07:29.016 --> 00:07:33.499 stając się aktorem teatru epickiego miasta. 00:07:34.599 --> 00:07:37.532 Można by powiedzieć, że te projekcje 00:07:37.532 --> 00:07:38.999 próbują jak gdyby 00:07:39.599 --> 00:07:42.099 namówić architekturę i pomniki, 00:07:42.199 --> 00:07:45.833 aby stały się teatrem brechtowskim 00:07:45.833 --> 00:07:48.399 i funkcjonowały w sposób 00:07:48.399 --> 00:07:51.999 nie dramatyczny, ale epiczny, to znaczy z pewnym dystansem 00:07:51.999 --> 00:07:54.899 i humorem, jeśli to, tylko możliwe. 00:07:56.199 --> 00:07:58.099 To był... Aha, to był Lafayette 00:08:01.299 --> 00:08:03.399 który również tam jest w tym parku. 00:08:03.499 --> 00:08:10.499 A to jest pomnik w Bostonie wojny cywilnej, która, wydaje mi się, 00:08:10.599 --> 00:08:14.199 jest kontynuowana w innej formie dzisiaj w Stanach. 00:08:15.499 --> 00:08:18.399 Nazywa się to kryzysem miasta, miast. 00:08:19.599 --> 00:08:22.899 Tu bezdomni i ich atrybuty zostały 00:08:22.899 --> 00:08:25.899 wświetlone w pomnik, 00:08:26.599 --> 00:08:29.999 który po zgaszeniu tych 00:08:29.999 --> 00:08:36.699 rzutników wrócił do normy, ale może minimalnie jeszcze pamięta, 00:08:37.199 --> 00:08:43.299 w sensie jest zdenerwowany czy podrażniony tymi obrazami. 00:08:45.899 --> 00:08:50.399 T projekcje zobaczyło około dwieście... 00:08:50.999 --> 00:08:53.999 dwieście pięćdziesiąt tysięcy ludzi, 00:08:53.999 --> 00:08:55.999 gdyż było to w Nowy Rok. 00:08:57.399 --> 00:08:59.199 Część takiego festiwalu 00:08:59.199 --> 00:09:00.099 w Bostonie. 00:09:02.199 --> 00:09:03.999 Inny pomnik, który jest 00:09:03.999 --> 00:09:08.499 nie pomnikiem wojny, ale z bardzo wojskowy król. 00:09:09.999 --> 00:09:13.499 Fryderyk II, który również chciał być królem Polski. 00:09:14.099 --> 00:09:20.799 Chciał kupić koronę, ale również sprzedał tysiące chłopów Anglii 00:09:20.899 --> 00:09:25.299 na wojnę przeciwko Stanom Zjednoczonym i pieniądze stamtąd 00:09:25.399 --> 00:09:29.499 użył aby budować pierwsze muzeum w Europie 00:09:29.499 --> 00:09:31.699 i zajmował się w ogóle z kulturą. 00:09:33.499 --> 00:09:36.127 To. To samo uważam, i nie tylko ja, 00:09:36.127 --> 00:09:40.799 ale wiele innych osób, było - w przypadku organizatorów documenta. 00:09:41.699 --> 00:09:46.799 Tego ostatniego, które przyjęły pieniądze z różnych korporacji, 00:09:46.799 --> 00:09:49.999 jak na przykład Seemens, Daimler Benz. 00:09:50.699 --> 00:09:53.399 Korporacji, które były całkowicie 00:09:53.399 --> 00:09:57.299 włączone w system ekonomiczny Afryki Południowej. 00:09:57.799 --> 00:10:01.899 Czyli podobieństwa... Miało nie być podobieństw. 00:10:01.899 --> 00:10:03.799 Historia się miała zmienić 00:10:03.799 --> 00:10:05.499 od osiemnastego wieku. 00:10:06.299 --> 00:10:09.399 No, ale jakoś dziwnie się nie zmienia. 00:10:10.999 --> 00:10:15.199 Te same problemy, i etyczne i polityczne, się pojawiają. 00:10:15.199 --> 00:10:18.599 Może nieco zmiennej, w innej formie, ale są. 00:10:18.599 --> 00:10:23.599 A, więc niektórzy zaczęli mówić, że ten Fryderyk II to przypomina 00:10:23.899 --> 00:10:29.399 tego organizatora documenta... który się nazywa Schneckenburger. 00:10:30.299 --> 00:10:31.799 Również urodzony w Kassel. 00:10:32.599 --> 00:10:34.299 To, to już nie była moja projekcja, 00:10:34.399 --> 00:10:36.927 to już była projekcja ludzi 00:10:36.927 --> 00:10:40.499 którzy zobaczyli Schneckenburgera w pomniku. 00:10:41.499 --> 00:10:44.137 Ja za to odp.owiedzialności nie ponoszę, 00:10:44.137 --> 00:10:47.699 Natomiast całkowicie poczuwam się do odpowiedzialności 00:10:47.999 --> 00:10:49.799 w tym, co zrobiłem. 00:10:51.699 --> 00:10:57.799 Gdyż wświetliłem taką, taką olbrzymią przesyłkę wojskową 00:10:59.799 --> 00:11:07.099 yyy... W skrzyni takiej transportowej ze wszystkimi odpowiednimi tam 00:11:07.099 --> 00:11:12.799 elementami mówiącymi o... Informację, mówiącymi o zawartości, 00:11:12.799 --> 00:11:20.821 a więc sprzęcie wojskowym produkowanym w Kassel, wysyłanym do Afryki Południowej, 00:11:20.821 --> 00:11:23.099 jak również dzwonić do Nikara... do Salvador... 00:11:25.999 --> 00:11:28.199 To taka projekcja 00:11:28.999 --> 00:11:30.699 niewątpliwie polityczna. 00:11:32.629 --> 00:11:35.369 Tutaj moja sztuka krytyczna zbliża 00:11:35.369 --> 00:11:37.099 się do sztuki politycznej. 00:11:37.099 --> 00:11:40.099 Chociaż, bo to ja, jeśli mówię, że 00:11:40.199 --> 00:11:43.999 jest tutaj różnica między tymi pojęciami, to nie twierdzę, że one 00:11:43.999 --> 00:11:48.999 się nie mogą nakładać. Ja, tylko je, dla porządku usiłuję rozdzielić. 00:11:54.499 --> 00:11:56.113 Inny przykład 00:11:56.543 --> 00:11:58.689 szczęśliwego miasta 00:11:59.599 --> 00:12:02.599 Miasta dobrobytu Edynburg. 00:12:03.599 --> 00:12:05.399 Miasta, festiwali 00:12:06.699 --> 00:12:07.599 i kultury. 00:12:09.799 --> 00:12:11.799 Które jest również no jednym 00:12:11.799 --> 00:12:13.299 z najbiedniejszych miast 00:12:14.199 --> 00:12:19.399 w Szkocji i... nędza, jak również problemy. 00:12:20.399 --> 00:12:23.899 Związane z handlem narkotyków. 00:12:24.699 --> 00:12:27.999 Z nudą śmiertelną jak również 00:12:28.099 --> 00:12:30.699 niesamowitą ilością 00:12:31.799 --> 00:12:36.199 ludzi bezdomnych, no i stanem 00:12:36.199 --> 00:12:38.199 w ogóle bezpieczeństwa miasta. 00:12:39.099 --> 00:12:40.399 To są rzeczy znane dla 00:12:40.399 --> 00:12:42.299 mieszkańców, ale nie dla 00:12:43.599 --> 00:12:46.199 gości festiwalu w Edynburgu. 00:12:46.299 --> 00:12:48.099 Ja byłem jednym z gości. 00:12:49.199 --> 00:12:52.899 Kazano i coś zaproponować, skoro 00:12:52.899 --> 00:12:59.199 już byłem uczestnikiem festiwalu, a znany z projekcji, więc miałem 00:12:59.299 --> 00:13:00.899 zaproponować projekcję. 00:13:00.999 --> 00:13:03.399 No to wybrałem pomnik 00:13:03.599 --> 00:13:05.159 narodowy, który jest 00:13:05.269 --> 00:13:08.829 na górze Calton Hill 00:13:10.099 --> 00:13:13.099 to właśnie tam w lewej górnej części go widać. 00:13:17.199 --> 00:13:22.087 Podobnie jak w przypadku projekcji na pomniki, 00:13:22.087 --> 00:13:23.499 bezdomnych... 00:13:24.599 --> 00:13:27.899 W tym wypadku nie, tylko mi chodzi o bezdomnych, ale wszystkich 00:13:27.899 --> 00:13:31.599 obywateli i miasta, którym należało pogratulować, że jakoś 00:13:31.699 --> 00:13:35.499 sobie tak dobrze dają radę, mimo potwornych warunków, w jakich żyją, 00:13:36.199 --> 00:13:39.399 że może, powinno się znaleźć dla nich miejsce tam. 00:13:41.699 --> 00:13:49.199 To jest część projekcji na obserwatorium stare z osiemnastego wieku. 00:13:51.299 --> 00:13:55.299 Właśnie kopuła tego obserwatorium była częścią projekcji. 00:13:56.099 --> 00:14:01.299 No, i ta projekcja się patrzyła na główną projekcję, która jest tuż 00:14:01.399 --> 00:14:05.899 naprzeciwko, gdzie państwo siedzicie właściwie znajduje się 00:14:06.399 --> 00:14:08.399 Pomnik. 00:14:11.799 --> 00:14:13.999 Był w... Pomnik 00:14:13.999 --> 00:14:18.799 ten był zbudowany dla, aby uczcić pamięć żołnierzy poległych 00:14:18.799 --> 00:14:22.899 w walkach, w walkach przeciwko Napoleonowi, ale się nigdy go nie 00:14:22.899 --> 00:14:25.299 dokończono, gdyż miał mieć formę... 00:14:27.299 --> 00:14:29.499 No takiej z wielkiej świątyni jak 00:14:29.499 --> 00:14:30.799 na przykład Madeleine. 00:14:32.099 --> 00:14:34.099 To, tylko zostało to początek. 00:14:35.299 --> 00:14:42.099 No, więc projekcja ta w jakiś sposób uzupełniła, nie do końca pomnik. 00:14:43.899 --> 00:14:48.599 Z masy turystów, którzy zawsze tam autobusami przyjeżdżają, aby 00:14:48.599 --> 00:14:54.799 zobaczyć pięk