WEBVTT WEBVTT 00:00:01.160 --> 00:00:03.130 [ oklaski] 00:00:05.762 --> 00:00:14.842 [gwar ludzkich głosów] 00:00:22.880 --> 00:00:24.955 Dzień dobry państwu. 00:00:24.955 --> 00:00:29.000 Witam serdecznie państwa [niezrozumiałe] 00:00:30.300 --> 00:00:32.000 A teraz kilka słów po niemiecku. 00:00:34.400 --> 00:00:36.400 Meine Damen und Herren... 00:00:46.700 --> 00:00:52.234 Witam państwa serdecznie dzisiaj na drugiej wystawie Pana Tadeusza Rolke 00:00:52.234 --> 00:00:57.419 pierwsza została otwarta wczoraj w Centrum Sztuki Współczesnej 00:00:57.419 --> 00:00:59.109 w Zamku Ujazdowskim 00:00:59.109 --> 00:01:01.600 Diese Ausstellung... 00:01:05.700 --> 00:01:11.423 Wystawa ta prezentuje zdjęcia, które Tadeusz Rolke wykonał w Niemczech 00:01:11.423 --> 00:01:13.600 w latach siedemdziesiątych. 00:01:14.900 --> 00:01:19.580 Meine Kollegen... 00:01:20.700 --> 00:01:26.900 Chciałbym również powiedzieć kilka słów podziękowań. 00:01:28.500 --> 00:01:33.300 Zuerst... 00:01:33.400 --> 00:01:41.100 Przede wszystkim chciałbym podziękować za współpracę 00:01:42.800 --> 00:01:46.300 współpracownikom z Centrum Sztuki Współczesnej, Panu Markowi Gryglowi 00:01:46.300 --> 00:01:48.400 który tutaj znajduje się obecnie. 00:01:54.890 --> 00:01:57.613 Po raz pierwszy prezentujemy tutaj wystawę 00:01:57.613 --> 00:02:00.400 właśnie którą zorganizowaliśmy we współpracy 00:02:00.400 --> 00:02:01.600 z Centrum Sztuki Współczesnej 00:02:10.960 --> 00:02:15.777 Chciałem podziękować firmie Agfa dzięki której wsparciu możliwa 00:02:15.777 --> 00:02:18.300 była realizacja tej wystawy tutaj. 00:02:21.100 --> 00:02:23.818 Szczególnie chciałbym podziękować 00:02:23.818 --> 00:02:29.100 Panu Jakubowiczowi który dzisiaj jest nieobecny 00:02:29.100 --> 00:02:32.400 ale który dzięki i swojemu osobistemu zaangażowaniu 00:02:32.400 --> 00:02:35.400 i zainteresowaniu popierał ten projekt. 00:02:39.780 --> 00:02:42.200 Dwóch reprezentantów firmy AGFA 00:02:42.200 --> 00:02:47.600 miało dzisiaj przyjść, niestety nie znam ich osobiście, więc nie wiem czy są obecni. 00:02:49.100 --> 00:02:50.370 Und... 00:02:58.500 --> 00:03:05.545 Szczególne słowa podziękowania przy okazji słowa powitania kieruję 00:03:05.545 --> 00:03:08.700 do Pana Akumala Ramachandera 00:03:12.340 --> 00:03:15.900 Który właściwie... 00:03:17.100 --> 00:03:21.363 zaprezentował nam pomysł tej wystawy 00:03:28.923 --> 00:03:31.600 czyli jest tutaj czymś co 00:03:33.200 --> 00:03:35.782 oczywiście można powiedzieć, że jest spiritus recto 00:03:35.782 --> 00:03:37.200 tego całego przedsięwzięcia. 00:04:03.000 --> 00:04:06.855 Może kilka słów od siebie. Znam Pana Tadeusza Rolke 00:04:06.855 --> 00:04:10.710 od pierwszych dni mojego pobytu tutaj w Warszawie. 00:04:11.600 --> 00:04:17.899 aby dojść do 00:04:17.899 --> 00:04:22.662 Oczywiście świetnie wiedziałem od tych dwóch i pół roku 00:04:22.662 --> 00:04:27.000 że Pan Tadeusz Rolke jest znakomitym fotografikiem. 00:04:29.200 --> 00:04:33.720 Widziałam też, że mieszkał w Niemczech 00:04:40.100 --> 00:04:44.018 Ale nie miałem bladego pojęcia ponieważ Tedeusz nigdy nam 00:04:44.018 --> 00:04:46.100 tego nie zdradził, że w Niemczech 00:04:46.200 --> 00:04:50.490 pozostawił wielkie archiwum zdjęć wykonanych tam. 00:04:58.400 --> 00:05:03.694 Właśnie świetna rola Pana Ramachandera, który nam właśnie to uświadomił, 00:05:03.694 --> 00:05:05.900 pomógł w ten sposób realizacji 00:05:07.000 --> 00:05:08.600 tego pomysłu wystawy. 00:05:29.300 --> 00:05:33.400 I w końcu oczywiście dziękuję Panu Tadeuszowi Rolke, 00:05:33.400 --> 00:05:37.800 że współpracował z nami, że udostępnił nam swoje zdjęcia 00:05:37.800 --> 00:05:39.700 i pomagał. 00:05:40.100 --> 00:05:42.000 W przygotowaniu tej wystawy. 00:05:42.000 --> 00:05:44.143 A teraz kilka słów po polsku. 00:05:44.143 --> 00:05:50.019 Proszę państwa naprawdę kilka słów tylko powiem, ponieważ mamy tutaj 00:05:50.019 --> 00:05:52.400 Pana Tadeusza Rolke i to co nam powie 00:05:52.400 --> 00:05:57.500 na pewno jest o wiele bardziej ciekawe. Chciałabym może skończyć pewien 00:05:59.200 --> 00:06:05.276 pewien wątek który rozpoczął Pan Sell. Mianowicie kiedy już Pan Tadeusz Rolke 00:06:05.276 --> 00:06:08.700 wiedział, że będzie prezentowana wystawa jego prac 00:06:08.700 --> 00:06:11.500 z lat sześćdziesiątych w Centrum Sztuki Współczesnej. 00:06:11.800 --> 00:06:14.396 Wówczas właśnie z Panem Ramachanderem 00:06:14.396 --> 00:06:15.800 jako zaoferował nam, 00:06:16.000 --> 00:06:21.200 abyśmy tutaj pokazali jego prace z Niemiec lat 70. 00:06:21.200 --> 00:06:26.848 Trochę lat 80. i 90. I był to naprawdę rewelacyjny pomysł 00:06:26.848 --> 00:06:32.000 i z wielką przyjemnością, przystaliśmy na ten pomysł. 00:06:32.800 --> 00:06:39.200 Problemem był właśnie była wielka ilość, zdjęć i dokonanie wyboru. 00:06:40.300 --> 00:06:45.200 Poznaliśmy część tego archiwum z Hamburga i w końcu 00:06:45.500 --> 00:06:48.900 sporządziliśmy wybór około sześćdziesięciu zdjęć które tutaj 00:06:48.900 --> 00:06:54.300 państwo mogą obejrzeć, które układają się w sześć cykli w dużej 00:06:54.300 --> 00:07:00.900 mierze fotoreportażowych, i które ci państwo którzy widzieli 00:07:01.000 --> 00:07:06.300 wczoraj wystawę w zamku wiedzą że obie wystawy fantastycznie się 00:07:06.300 --> 00:07:09.600 uzupełniają z jednej strony chronologicznie, ponieważ tam mamy 00:07:09.600 --> 00:07:10.900 do czynienia z latami sześćdziesiątymi, 00:07:11.000 --> 00:07:14.300 tutaj z z kolejnymi dekadami. 00:07:14.400 --> 00:07:17.500 Jest tu zupełnie inna atmosfera inny nastrój. 00:07:19.000 --> 00:07:23.700 Tu na na na pierwszy plan wysuwa się rzeczywiście Tadeusz Rolke 00:07:23.700 --> 00:07:29.400 jako fotoreporter i temat jest tu na pierwszym miejscu i to 00:07:29.400 --> 00:07:33.567 jak można go uchwycić ale myślę, że właśnie Pan Tadeusz 00:07:33.567 --> 00:07:36.300 mógłby nam parę słów na ten temat powiedzieć. 00:07:39.200 --> 00:07:41.800 Więc rzeczywiście Pani Swinarska 00:07:41.800 --> 00:07:42.400 wczoraj zadała mi pytanie 00:07:45.300 --> 00:07:51.700 Czy ja widzę różnicę w sposobie fotografowania? Który miał miejsce w latach 00:07:51.700 --> 00:07:57.900 sześćdziesiątych, a tym to widzimy tutaj z następnej dekady. 00:07:58.900 --> 00:08:02.200 Ja powiedziałem, że w zasadzie ja z mojego punktu. 00:08:03.600 --> 00:08:06.500 Różnicy nie widzę, że ja fotografuję tak samo 00:08:07.000 --> 00:08:09.900 w sześćdziesiątych latach, siedemdziesiątych i w dziewięćdziesiątych. 00:08:11.900 --> 00:08:16.700 Natomiast, jak się później dłużej zastanowiłem 00:08:19.700 --> 00:08:22.200 to stwierdziłem, że to nie jest moje fotografowanie. 00:08:22.900 --> 00:08:28.100 Mój punkt widzenia, mój stosunek do ludzi dotyczy wydarzeń, które tutaj 00:08:29.800 --> 00:08:30.600 państwo widzą. 00:08:31.500 --> 00:08:35.006 Jest to rezultat tego, że ja zobaczyłem, 00:08:35.006 --> 00:08:37.400 jak na tak zwanym Zachodzie trzeba pracować. 00:08:39.900 --> 00:08:44.900 I jeśli myśmy w w Polsce, ja i moi koledzy 00:08:46.100 --> 00:08:47.600 zajmowali się reportażem 00:08:49.200 --> 00:08:53.300 wykonaniem przez 3 dni, a czasami 00:08:53.300 --> 00:08:54.500 przez 3 godziny. 00:08:57.200 --> 00:08:59.400 To ja na przykład nad zdjęciami 00:08:59.400 --> 00:09:06.100 z Fish Markt pracowałem prawie rok. Niecodziennie, ponieważ ta impreza 00:09:06.100 --> 00:09:07.100 odbywa się raz na tydzień. 00:09:08.700 --> 00:09:11.000 Ja niestety nigdy nie zliczyłem 00:09:11.000 --> 00:09:15.480 ile razy ja w fotografowałem w niedzielę rano na Fish Markt, 00:09:15.480 --> 00:09:18.100 ale myślę że to było około trzydziestu razy 00:09:19.700 --> 00:09:21.000 I o to jest. 00:09:21.600 --> 00:09:26.300 Pierwsza różnica rezultatu. 00:09:29.100 --> 00:09:32.300 To jest to rezultat bardzo, bardzo długiej pracy. 00:09:34.200 --> 00:09:36.600 A po drugie czym każdy wyjazd za 00:09:36.600 --> 00:09:41.000 granicę szczególnie jest człowiek przenosi do innego kraju. 00:09:41.700 --> 00:09:45.600 Musi tego wyciągnąć natychmiastowe konsekwencje. 00:09:47.100 --> 00:09:50.245 I mimo, że jak ja mówię, 00:09:50.245 --> 00:09:54.682 ja za tym obiektywem, bo jestem zawsze tym samym 00:09:54.682 --> 00:09:57.684 to rezultaty i to co się wokół mnie dzieje 00:09:57.684 --> 00:09:59.400 i co zostaje w negatywie. 00:10:04.800 --> 00:10:10.500 I jeśli państwo wczoraj, ci z państwa którzy byli wczoraj 00:10:10.500 --> 00:10:13.435 zobaczą że te zdjęcia z tego okresu 00:10:13.435 --> 00:10:16.981 z sześćdziesiątych lat, z polskiego okresu, 00:10:16.981 --> 00:10:20.897 one są bardziej, jak czasami się mówi, 00:10:20.897 --> 00:10:24.400 artystowskie. W nich jest więcej 00:10:24.400 --> 00:10:30.300 poszukiwań estetyki a rzeczywiście tutaj jest dużo 00:10:30.700 --> 00:10:33.700 więcej takiego czystego nagiego reportażu. 00:10:35.300 --> 00:10:36.500 No ale to chyba dla mnie tylko... 00:10:40.200 --> 00:10:42.100 Dziękuję bardzo 00:10:53.800 --> 00:10:56.300 Dwa słowa, bo widzę tutaj dużą... 00:10:56.300 --> 00:10:59.600 Ja przede wszystkim bardzo chciałbym zaprosić te osoby, które wczoraj 00:10:59.600 --> 00:11:04.600 nie miały okazji obejrzeć wystawy i do tej pory jeszcze zdjęć 00:11:05.100 --> 00:11:08.700 właśnie u nas w centrum w piwnicach Zamku Ujazdowskiego 00:11:08.700 --> 00:11:15.003 i myślę, podobnie jak tutaj moi przedmówcy, że te wystawy fantastycznie się dopełniają. 00:11:15.003 --> 00:11:21.534 Aczkolwiek różnica jest zasadnicza bo rzeczywiście tutaj ten aspekt 00:11:21.534 --> 00:11:24.800 reporterski jest widoczny bardziej. 00:11:24.800 --> 00:11:28.700 Niemniej tam również na zamku znajdują się takie na przykład dwa 00:11:29.100 --> 00:11:32.600 małe mini reportaże. Tadeusz fotografował Cyganów 00:11:34.800 --> 00:11:36.400 w późnych latach 50. 00:11:36.400 --> 00:11:38.200 Czy jest tam mini reportażeyk z Grabarki 00:11:38.200 --> 00:11:41.752 są zdjęcia robione w Pieninach, taka cała seria. 00:11:41.752 --> 00:11:45.840 Jest trochę zdjęć starej Warszawy, takiej właściwie Warszawy, 00:11:45.840 --> 00:11:49.400 która już nie istnieje, szczególnie jeśli sobie uprzytomnimy 00:11:49.400 --> 00:11:53.900 jak Warszawa się w tej chwili rozwija błyskawicznie 00:11:53.900 --> 00:11:59.300 poza tym jeszcze no są bardzo ciekawe postacie, bardzo znane zresztą 00:11:59.300 --> 00:12:02.700 tych postaci znanych tutaj również nie brakuje. 00:12:03.100 --> 00:12:06.300 Myślę, że te wystawy naprawdę świetnie się dopełniają 00:12:06.300 --> 00:12:13.400 i to jest w ogóle bardzo rzadka okazja, żeby móc zobaczyć dzieło 00:12:13.400 --> 00:12:18.500 właściwie jednego fotografa w dwóch takich różnych miejscach 00:12:18.500 --> 00:12:21.684 właściwie w dwóch wymiarach, które jednakże, jak mówię, 00:12:21.684 --> 00:12:22.900 znakomicie się dopełniają 00:12:22.900 --> 00:12:27.100 także bardzo zapraszam również do Centrum gdzie jeszcze 00:12:27.200 --> 00:12:28.100 Ja dziękuję bardzo. 00:12:29.700 --> 00:12:31.300 Państwo pozwolą tutaj w państwa 00:12:31.300 --> 00:12:34.000 obecności chciałam osobiście jeszcze nie tylko w imieniu 00:12:34.000 --> 00:12:37.000 Instytutu Goethego podziękować, że mieliśmy możliwość 00:12:37.000 --> 00:12:41.800 zaprezentowania tej wystawy i za wielką satysfakcję i radość, 00:12:41.800 --> 00:12:45.200 jaką nam sprawił mi szczególnie zwłaszcza przygotowanie 00:12:45.300 --> 00:12:49.296 wspólnie z Panem w tej wystawy, tak że jeszcze raz dziękuję! 00:12:49.376 --> 00:12:52.100 Ja Pani też bardzo dziękuję. Proszę bardzo 00:12:52.230 --> 00:12:54.180 [śmiech] 00:12:54.210 --> 00:12:58.750 [oklaski] 00:13:01.800 --> 00:13:05.800 Zyczyłbym sobie w następnych wystawach mieć taką współpracownicę 00:13:05.800 --> 00:13:07.940 jak Pani Swinarska 00:13:09.500 --> 00:13:11.700 czegoś życzę innym kolegą fotografom. 00:13:13.150 --> 00:13:15.990 Teraz zapraszam państwa do obejrzenia wystawy. 00:13:16.700 --> 00:15:17.130 [gwar ludzkich głosów]