M–

Zoe-terapia. Diana Lelonek w laboratorium sztuki.

27.08-27.09.2015

Diana Lelonek jest artystką wizualną, autorką prac z pogranicza fotografii, instalacji oraz bioartu.

Jedną z kluczowych dla ewolucji praktyki artystycznej Lelonek jest zrealizowana w CSW Zamek Ujazdowski wystawa pt. „Zoe-terapia”.

Ekspozycja została stworzona w ramach Project Roomu. Otwarta była dla publiczności w okresie od 27 sierpnia do 27 września 2015 roku.

Przestrzeń galerii artystka we współpracy z biologiem, Janem Garstką, zmienia w laboratorium, w którym testowane są różne sposoby pasożytowania drobnoustrojów na dziełach europejskiej cywilizacji. Prezentowane przez artystkę wyblakłe obrazy pokrywa pleśń, plamy, rysy i dziury. Kolonie grzybów, bakterii i drobnoustrojów bezlitośnie pożerają i kolonizują portrety Darwina czy Arystotelesa, ojców humanistycznej kultury.

Wprowadzenie pasożytów na europejskich dziełach sztuki symbolizuje metaforyczny odwet na zachodniej, białej cywilizacji.

Zoe-terapia

Praca artystki Diany Lelonek wchodząca w skład jej indywidualnej wystawy " Zoe-terapia". Ekspozycja została zrealizowana w ramach Project Roomu. Otwarta była dla publiczności w okresie od 27 sierpnia do 27 września 2015 roku. Realizację Diany Lelonek można traktować jako rodzaj terapii szokowej, lecz także jako wyrafinowaną zemstę. Wendetę przeprowadzoną za pomocą broni biologicznej, systematycznie i z naukową precyzją. Jej arsenał stanowią kolonie mikroorganizmów, grzybów i bakterii. Wróg wydaje się namacalny, spogląda na nas choćby z portretów zamieszczonych w „Encyklopedii filozofii” Władysława Tatarkiewicza. Przestrzeń galerii Lelonek we współpracy z biologiem, Janem Garstką, zmienia w laboratorium, w którym testowane są różne sposoby pasożytowania drobnoustrojów na dziełach europejskiej cywilizacji. Prezentowane przez artystkę wyblakłe obrazy pokrywa pleśń, plamy, rysy i dziury. Wprowadzenie pasożytów na europejskich dziełach sztuki symbolizuje metaforyczny odwet na zachodniej, białej cywilizacji.