Międzynarodowe Seminarium Sztuki
Zamek Ujazdowski
show more
Widok bramy z plakatem Międzynarodowego Seminarium Sztuki na tle baszty Zamku Ujazdowskiego. Międzynarodowe Seminarium Sztuki odbyło się na jesieni 1988 roku w Warszawie, w dniach 22 - 26.11. Prace artystów z Polski i zagranicy (m.in. U.S.A., Niemcy, Japonia, Francja, Wielka Brytania, Czechy) związanych z ruchem Fluxus i tworzących w duchu awangardy prezentowane były w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. W ramach Seminarium zrealizowane zostały liczne działania performatywne w Zamku Ujazdowskim, w Auli Głównej Politechniki Warszawskiej oraz w klubie studenckim PARK. Dyskusje i wykłady odbywały się w klubie studenckim PARK.
See more
Międzynarodowe Seminarium Sztuki
rejestracja festiwalu
show more
Zapis pierwszego zrealizowanego przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski wydarzenia artystycznego. Seminarium odbywało się w dniach 22-27 listopada 1988. Użyte w nazwie słowo „seminarium” miało znaczenie metaforyczne, podkreślało poznawczy charakter projektu. Choć obejmował on także typowe spotkania seminaryjne z udziałem teoretyków sztuki i artystów, był raczej czymś w rodzaju festiwalu sztuki współczesnej, związanego z ideami międzynarodowego ruchu artystycznego Fluxus, którego wybitnym przedstawicielem był Emmett Williams, amerykański artysta przez wiele lat mieszkający w Berlinie. Artyści Fluxusu przekraczali tradycyjne podziały między dziedzinami sztuki. Ich działania charakteryzowała spontaniczność, specyficzny rodzaj humoru i bezpretensjonalnej poezji, wykorzystanie elementu przypadku, a także dążenie do zniesienia granicy między sztuką a życiem codziennym. W Międzynarodowym Seminarium Sztuki w 1988 roku wzięło udział wielu wybitnych artystów, m.in.: Ay-O (Takao Iijima) z Japonii, Nan Hoover z Holandii, Joan Logue z USA, Charles Hooker z Anglii, a z Polski Roman Opałka, Włodzimierz Borowski, Zbigniew Warpechowski,
Andrzej Dłużniewski, Akademia Ruchu, Andrzej Mitan i Cezary Staniszewski. Artyści prezentowali swoje
prace na wystawie w surowych, niewykończonych pomieszczeniach Zamku, ale także w studenckich klubach Stodoła i Park oraz w auli Politechniki
Warszawskiej, gdzie odbyły się performanse Romana Opałki, Beernarda Heidsiecka, Charlesa Hookera oraz wspólny performans Emmetta Williamsa i Ay-O. Film zawiera obszerne fragmenty zapisów performansów na terenie Zamku: Cezarego Staniszewskiego z udziałem Andrzeja Mitana i Tadeusza Sudnika, Joanny Czerwińskiej, Włodzimierza Borowskiego, Zbigniewa Warpechowskiego oraz akcji Akademii Ruchu. W filmie wykorzystano także fragmenty wideo Joan Logue prezentowanego w trakcie pokazu w Klubie Park.
See more
fragment wystawy
Gotyk Między-Narodowy
show more
Fragment wystawy indywidualnej Zofii Kulik pt. "Gotyk Między-Narodowy" w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Wystawa ta trwała w tym samym czasie, co „Kraty" Przemysława Kwieka, od 5 do 25.10.1990. Obydwie wystawy były swoistym zwieńczeniem współpracy artystycznej Zofii Kulik i Przemysława Kwieka (KwieKulik 1971 - 1987).
See more
Trzecia dysputa z Marcelem Duchamp
rejestracja performansu
show more
Fragment rejestracji performansu Jerzego Beresia „Trzecia dysputa z Marcelem Duchamp”, który miał miejsce w Sali Laboratorium CSW Zamek Ujazdowski. Był to jeden z kilku performansów, w których artysta podejmuje dysputę z czołowymi twórcami sztuki dwudziestego wieku.
See more
Barbara Kruger. Twoje ciało to pole walki
rejestracja plakatowania
show more
Zapis akcji plakatowej Barbary Kruger w trakcie jej wizyty w Warszawie. Plakaty „Twoje ciało to pole walki” rozklejane są „na dziko”, bez administracyjnych pozwoleń, co było wówczas powszechną praktyką. Widzimy akcję plakatową w przejściu podziemnym pod Placem Na Rozdrożu na ścianach budynków przy Placu Konstytucji i przy Trasie Łazienkowskiej. Materiał kończy długie ujęcie na ścianę przy schodach przejścia podziemnego Placu Na Rozdrożu.
See more
Sztuka osobna, czyli Republika Artystów Niezależnych
Sztuka osobna czyli Republika Artystów Niezależnych
show more
Wystawa pod tytułem Sztuka osobna czyli Republika Artystów Niezależnych w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Prezentowana była w okresie od 12 grudnia 1991 do 12 stycznia 1992 roku.
Celem wystawy było pokazanie prac grupy twórów, nie tylko profesjonalnych, ale, co istotne, wyróżniających się nonkonformistyczną postawą wobec oficjalnych placówek wystawienniczych oraz zgłębianie nowatorskich, istotnych obszarów sztuki.
Część wystawy stanowiły zbiory z Galerii Wymiany Józefa Robakowskiego.
W wystawie wzięli udział: Krzysztof J. Cichosz, Leszek Golec, Jan Gryka, Jerzy Grzegorski, Alina Jurkiewicz-Maluga, Adam Klimczak, Barbara Konopka, Ewa Kulasek, Wojciech Lemański, Danuta Mączak, Tomasz Machciński, Magda Maciejewska, Grupa Łódź Fabryczna - Tomasz Kieszniewski, Małgorzata i Mirosław Łupina, Zygmunt Rytka, Maciej Walczak, Tomasz Woźniakowski, Jerzy Zachara, Ewa Zarzycka, Anna Trochim, J. Bałdyga, Antoni Mikołajczyk.
See more
Redukta
rejestracja wernisażu
show more
Zapis otwarcia międzynarodowej wystawy "Redukta" w której uczestniczyło około 70 artystów. Kuratorem wystawy był Gerard Blum-Kwiatkowski. W trakcie wernisażu przemawiają dyrektor Wojciech Krukowski, Agnieszka Morawińska, ówczesna wiceminister kultury i Gerard Blum-Kwiatkowski który przedstawia program wystawy i cele prezentowanej sztuki. Wojciech Krukowski otwiera wystawę, zaprasza do obejrzenia towarzyszącej wystawie prezentacji pn. „Robotnik Sztuki” w Galerii Dokumentu, poświęconej działalności Gerarda Bluma-Kwiatkowskiego w Galerii El w Elblągu oraz na dwudniowe sympozjum z udziałem artystów biorących udział w wystawie.
See more
Kolekcja 1
Międzynarodowa Kolekcja Sztuki
show more
Widok na ekspozycję pierwszej odsłony dzieł sztuki współczesnej ze zbiorów i depozytów CSW noszącej nazwę Kolekcji 1. Wystawa prezentowana była w okresie od 9 marca do 10 maja 1992 roku. Według słów Jarosława Kozłowskiego, kuratora wystawy, celem Centrum Sztuki Współczesnej jest stworzenie stałego, sukcesywnie uzupełnianego i rozbudowywanego zbioru sztuki aktualnej, który charakteryzować się ma przejrzystym, logicznym układem i jasnym systemem odniesień do przemian w kulturze artystycznej II połowy XX wieku i wynikać będzie z aktualnego stanu sztuki. Na wystawę Kolekcji 1 składają się prace 53 artystów polskich i zagranicznych.
See more
Maria Eichhorn: Zakończenie tynkowania fasady Zamku Ujazdowskiego
pokaz
show more
Instalacja Marii Eichhorn pod tytułem "Zakończenie tynkowania fasady Zamku Ujazdowskiego". Zrealizowana została w okresie od 19 listopada 1993 r. do 1 stycznia 1994 r. Proces rekonstrukcji Zamku Ujazdowskiego oraz projekt wystawy łączą się w przypadku tego wydarzenia w jedną całość.
Na pierwszym planie instalacja Johna Blake'a w ramach wystawy "(A) Wait (A Measure of)"
See more
Street Art
Survival
show more
Instalacja "Survival" prezentowana w ramach wystawy "Street Art" na bilbordzie na Placu Defilad. Dzieła Jenny Holzer prezentowane były w galerii Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskiego oraz w przestrzeni miejskiej. Wystawa trwała w dniach 8.03-25.04.1993.
See more
Positive
Positive
show more
Praca Marka Kijewskiego pt. „Portret Johna Cage'a” pokazana na wystawie „Positive” zorganizowanej w 1995 roku w CSW Zamek Ujazdowski (otwarta w dniach od 27 czerwca do 30 sierpnia).
Wystawa była częścią projektu, w ramach którego, oprócz Kijewskiego, pokazano prace Zbigniewa Libery i Marioli Przyjemskiej, twórców tzw. młodego pokolenia. Miały to być przykłady działalności artystycznej czasów transformacyjnych, powstałej w zmieniającej się rzeczywistości kultury wizualnej.
Najnowsze wówczas prace Kijewskiego były zrobione z bardzo różnych, często niekonwencjonalnych, materiałów tj. orzechy, sierść psa, 24K złoto, substancje psychodeliczne, klocki Lego. Tak konstruując swoje obiekty Kijewski porusza wątki religijne, filozoficzne, antropologiczne czy popkulturowe. Dokonuje tym samym zderzenia skrajnie różnych światów i znaczeń.
„Moją działalność artystyczną kieruję do ludzi otwartych na rozwój, uśmiech i jakość negującą durnotę, skostnienie i pozorny, bierny szacunek dla tradycji. Czas jest nasz. Dajmy czasem czasowi coś istotnego”. M.Kijewski
See more
Antoni Mikołajczyk: Dotyk energii / The Touch of Energy
akcja
show more
Akcja Antoniego Mikołajczyka pod tytułem "Dotyk energii", która odbyła się wieczorem 4.05.1996. Na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego ustawiona została duża metalowa walcowata forma, która była rozcinana przez artystę od środka za pomocą łuku elektrycznego. Działanie było przeprowadzone o zmierzchu, więc wydobywające się przez powstające szczeliny światło tworzyło na zamkowych ścianach świetlny rysunek.
See more
Tony Oursler
show more
Praca z wystawy Tony'ego Ourslera, prezentowanej w Galerii 2 Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w dniach 20.09-26.12.1999.
Na wystawę składało się pięć projekcji wideo (w tym dwie nowe przygotowane specjalnie dla CSW) oraz przegląd rysunków i filmów wideo.
Zaprezentowane instalacje zbudowane były z gotowych przedmiotów (np. stół, tkanina) i dodanych do nich szmacianych kul ożywianych poprzez wyświetlanie na ich powierzchnię projekcji wideo twarzy lub jej fragmentów. Projekcjom towarzyszy dźwięk, są to: rozmowy, dyskusje, przekleństwa, monologi, skargi, słowa układające się w traktat filozoficzny, tekst poetycki, moralitet.
See more
Historie 1
A beauty
show more
Kadr z wystawy Nedko Solakowa. Jedna z instalacji artysty na wystawie "Historie 1" w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski pod koniec roku 2000 (11.11 - 26.12).
Otwór-wizjer przez który widać fragment wnętrza białego futrzanego obiektu. Chcąc zajrzeć do środka, widz jest zmuszony przyjąć pozycję inną niż zwkle ogląda się dzieła sztuki. By zajrzeć do wnętrza futrzanego tworu, kuszącego ukrytą tajemnicą, trzeba uklęknąć czy nawet sie położyć.
See more
wybory.pl
show more
Uczestnicy projektu "Wybory.pl".
Działania i wystawa odbyły się w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w ramach całorocznego projektu "W samym centrum uwagi" poświęconemu polskiej sztuce współczesnej. Część pierwsza, przybliżająca twórczość artystów związanych z tzw. Kowalnią, składała się z trzech elementów: wystawy Katarzyny Kozyry "Kara i zbrodnia", projektu "Wybory.pl" oraz wystawy "Obszar Wspólny, Obszar Własny. Pracownie Grzegorza Kowalskiego 1989 - 1994".
Pierwotnie do udziału w pierwszej odsłonie "W samym centrum uwagi" zaproszono Kozyrę, Żmijewsiego i Althamera.
Przy czym dwaj ostatni zamiast indywidualnych wystaw zaproponowali działanie, do którego zaprosili koleżanki i kolegów z pracowni Grzegorza Kowalskiego oraz m.in. grupy dzieci czy osób niepełnosprawnych. Wspólnie zrealizowali projekt odnoszący się do tematu corocznego zadania z pracowni Kowalskiego "Obszar wspólny, obszar własny". Ćwiczenie to, istotne w procesie dydaktycznym pedagoga, zostało przez wielu absolwentów pracowni, przeniesione jako metoda pracy w indywidualnym procesie twórczym. Punktem wyjścia w tym dzaiłaniu jest indywidualna wypowiedź każdego z twórców (obszar własny), a następnie proces wzajemnego reagowania na powstałe realizacje (obszar wspólny).
W całym procesie udział wzięli: Jacek Adamas, Paweł Althamer, Marek Czarnecki, Monika dzik, Katarzyna Górna, Katarzyna Kowalska (Kozmik), Grzegorz Kowalski, Katarzyna Kozyra, Jack Kubicki, Mariusz Maciejewski, Jacek Malinowski, Monika Mamzeta, Jacek Markiewicz, Grzegorz Matusik, Waldemar Mazurek, Mikołaj Miodowski, Anna Mioduszewska, Jędrzej Niestrój, Grzegorz Olech, Monika Osiecka, Piotr Piecko, Tomasz Piłat, Bohdan Ruciński, Magda Rząsa, Marcin Rząsa, Roman Stańczak, Jan Stoykow, Zbigniew Sczepański, Janek Tomza, Artur Żmijewski.
See more
Bruce Nauman: Nie / No
Mapping the Studio II (Fat Chance John Cage) / Opisywanie przestrzeni pracowni II (Bez szans, Johnie Cage)
show more
Praca Bruce'a Naumana pt. "Mapping the Studio II (Fat Chance John Cage) / Opisywanie przestrzeni pracowni II (Bez szans, Johnie Cage)", prezentowana na wystawie indywidualnej pt. "Nie / No" w Galerii 1 Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w dniach 14.12.2009-07.02.2010. Wystawa była prezentacją kilku reprezentatywnych dzieł tego wybitnego artysty z kolekcji Tate Modern w Londynie i Astrup Fearnley Museum Collection w Oslo. W pięciokonałowej instalcji wideo pt. "Mapping the Studio II (Fat Chance John Cage) / Opisywanie przestrzeni pracowni II (Bez szans, Johnie Cage)" artysta pokazuje wiele godzin nocnych nagrań swojej pracowni, po której biegają myszy. Niektóre nagrania są przedstawione do góry nogami, co wywołuje surrealistyczny efekt braku grawitacji.
See more
esej filmowy
show more
Esej filmowy „Sztuka krytyczna” zrealizowany w ramach projektu „Bik Van der Pol. O wiele historii za dużo, by zmieścić w tak małym pudełku” (25.10.2019–03.05.2020) i prezentowany w przestrzeni wystawy. Esej jest montażem materiałów archiwalnych Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski niekoniecznie bezpośrednio odnoszących się do tytułowego terminu. Znalazły się w nim ujęcia z wystaw „British British Polish Polish”, „Kolekcja 3”, „Urządzenia korekcyjne”, „Devils Playground”, „Bunt ujarzmionych ciał”, „Krzysztof Wodiczko, Projekcje i projekty publiczne 1969-1995”, „Sześćdziesiąt trzy kilo”, „Paweł Althamer. Wystawa”, „Ty jesteś we mnie a ja w nim”, „Antyciała”. Narrację eseju współtworzą także fragmenty wypowiedzi Katarzyny Kozyry, Zbigniewa Libery, Alicji Żebrowskiej, Marka Goździewskiego, Barbary Kruger, Nan Goldin, Krzysztofa Wodiczki, Romana Stańczaka i Artura Żmijewskiego oraz uczestników protestów przeciw „Adoracji” Jacka Markiewicza eksponowanej na wystawie „British British Polish Polish”.
See more
1 / 24