Zbigniew Warpechowski: Talerzowanie
wystawa
show more
Wystawa Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Talerzowanie", environment w Galerii Krzysztofory, Kraków, 1971.
Podczas pierwszej, krakowskiej prezentacji artysta podzielił podłogę galerii na 100 kwadratowych pól jednakowej wielkości i ustawił na nich białe talerze opatrzone napisami i symbolicznymi rekwizytami.
See more
Performance 8
Woda
show more
Dokumentacja performance pt. Woda wykonanego w ramach Biura poezji, podczas imprezy organizowanej przez Andrzeja Partuma. Według słów artysty:" Rozdałem widzomzimną, czystą wodę w szklankach. Poprosiłem, aby zwrócili uwagę na smak wody w przełyku. Pojęciowa obecność wody. Plansza z napisem woda długości ok.1 metra położona na podłodze. Żywa rybka położona na planszy swoim trzepotaniem sie najdobitniej manifestuje brak wody. Gniewne reakcje. Wiesław Borowski przyrównuje mnie do akcjonistów wiedeńskich...Pytam - jak reagują, czytając w prase o masowych zatruciach ryb. O czym myślą idąc do sklepu rybnego. Zażenowanie. Daję pani Kowalskiej rybę w słoiku z wodą. Chowa ten słoik pod futro i wychodzi."
See more
Edynburg 1972 - seria performansów
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 9
show more
Seria performansów ("Water, Drawing in the corner", "Drawing in the wall", "Drawing on the pavement", "Form, Form & Sound", "Water-Fire-Life", "Nothing", "Auction") zrealizowanych w ciągu kilka dni sierpnia 1972 roku w Galerii Richarda de Marco w Edynburgu i przestrzeni publicznej. Oprócz Warpechowskiego swoje prace w tym samym czasie pokazywali tam też inni polscy artyści, między innymi, Tadeusz Kantor.
Część wystąpień była powtórzeniem wcześniejszych akcji lub ich rozwinięciem, jak na przykład "Drawing on the wall", gdzie Warpechowski zaangażował dziennikarkę "Financial Times" Marinę Vaizey, przymocowując jej rękę do ściany i każąc rysować.
Wątek "Nic" pojawił się tym razem w formie rozrzuconych na ulicy kartek z napisem "NOTHING".
Na koniec odbyła się "Aukcja talerzy". Za cenę od 1/2£ można było nabyć jedno z 60 naczyń zawierających wybrane przez artystę hasła. Te, które nie zostały sprzedane miały służyć jako tematy nowych prac. Jednym z nich był talerz na napisem "NIC", stąd tak częsta obecność tego wątku w późniejszych akcjach Warpechowskiego.
See more
Hiperetiuda teatralna
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 10
show more
"Hiperetiuda teatralna" była rodzajem trzydniowego warsztatu teatralnego prowadzonego przez Warpechowskiego w gronie kilkunastu osób w Teatrze Pstrąg w Łodzi w dniach 14-16 grudnia 1972 roku.
Pierwszego dnia ćwiczono taniec improwizowany oraz pantomimę. Dzień drugi poświęcony był na czytanie i studiowanie manifestów teatralnych: Witkacego, Artauda i Kantora oraz przygotowanie i wygłoszenie własnego monologu. Gotowanie i spożywanie wspólnego posiłku miało też charakter performatywnej ceremonii, tak samo jak sen uczestników obserwowany przez performera. Ostatni dzień warsztatów odbywał się z udziałem publiczności.
See more
Woda
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 8
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Woda", który zainaugurował działalność Biura Poezji Andrzeja Partuma - autorskiej galerii, miejsca prezentacji niezależnej artystów oraz jednego z ośrodków międzynarodowego ruchu mail-art. Tam po raz pierwszy Warpechowski wykorzystał w swojej akcji żywą rybę, która leżała na planszy z napisem WODA (WATER). Zwierzę trzepotało sygnalizując brak niezbędnego mu do życia płynu, a tymczasem publiczność otrzymała od artysty szklanki z zimną czystą wodą i prośbą o zwrócenie uwagi na jej smak.
See more
Nic + Nic + Nic + Nic
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 11
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Nic + Nic + Nic + Nic" w ramach festiwalu "VIII Lubelska Wiosna Teatralna. Warsztat Młodego Teatru" (Lublin, 30.04-06.05.1973).
W performansie tym Warpechowski po raz kolejny odnosił się do pojęcia "Nic", przywołując kategorię Noumena czyli rzeczy samej w sobie, wprowadzonej przez Immanuela Kanta.
Działanie składało się z czterech części:
- Pierwsze Nic: Małgorzata Dłużniewska wycięła artyście nożyczkami włosy na głowie w kształcie napisu "Nic"
- Drugie Nic: obcięte pukle obciętych włosów odpowiadały literom N, I, C
- Trzecie Nic: Warpechowski ułożył z włosów na planszy napis "NIC"
- Czwarte Nic: artysta podpalił te włosy.
See more
Dialog z rybą
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 12
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Dialog z rybą" w ramach festiwalu "VIII Lubelska Wiosna Teatralna. Warsztat Młodego Teatru" (Lublin, 30.04-06.05.1973).
Artysta w samej bieliźnie, trzymając rybę w dłoniach, przemawiał do niej, przytulał i wykonywał inne czułe gesty. Jego zachowanie miało być swego rodzaju grą aktorską, mającą odwrócić uwagę widzów od duszącego się bez wody zwierzęcia. Artysta liczył jednak, że ktoś zareaguje, ale w końcu sam wrzucił rybę do wody.
Ryba w akcjach Warpechowskiego symbolizowała istotę czystą, milczącą i niewinną.
See more
Nieinterwencja – Nic
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 20
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Nieinterwencja – Nic" na terenie Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi w 1974 roku.
Motyw ptaka w klatce połączonego wstążką z rybą w akwarium pojawia się kilka razy w performansach Zbigniewa Warpechowskiego,
Po raz pierwszy taką sytuację artysta zaaranżował w 1974 roku na potrzeby filmu Józefa Robakowskiego "Żywa galeria" kręconego na terenie Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi. Wstążka łącząca zwierzęta została ułożona w słowo "NIC". Artysta w stroju bramkarza hokejowego z napisanym na czole słowem "Nothing" otworzył klatkę z gołębiem, który odleciał unosząc ze sobą przywiązaną do nogi rybę.
See more
Performance nr 14
Piłka nożna (football)
show more
Dokumentacja performasu autorstwa Zbigniewa Warpechowskiego, który miał miejsce podczas wernisażu wystawy pt. Fakty 74, w której brali udział m.in. Natalia i Andrzaj Lachowiczowie, Rosołowicz, Matuszewski i Sosowski. Artysta ubrany w strój pilkarski druzyny Śląsk-Wroclaw, ubrudzony błotem i wodą wpadł do galerii z piłką nożną trafiając i rozzsypując m.in. instalację autorstwa Kajetana Sosnowskiego zbudowaną z tekturowych pudeł. Po czym upadł na podłogę udając kontuzjowanego.
See more
Dialog ze śmiercią
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 34
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Dialog ze śmiercią" w ramach prezentacji współczesnych tendencji artystycznych pt. "Oferta 76" w Galerii Labirynt w Lublinie w 1976 roku.
Przed performansem zostały przygotowane rekwizyty: stół przykryty białym papierem, na którym artysta narysował dwa przecinające się okręgi oznaczone literami "a" - oznaczające rzeczywistość codzienną, "tu i teraz" oraz "A" – symbolizujące rzeczywistość transcendentalną, pośmiertną. Po dwóch stronach stołu stały szklanki z wodą i żywymi rybkami. Dwa reflektory ustawione po przeciwległych stronach sali rzucały światło w taki sposób, aby tworzyło na ścianie jeden okrąg. Na jego tle stanął artysta trzymając w dłoni ludzką czaszkę i poruszając nią w taki sposób, aby jej cień pokrył się z jego własnym profilem.
Następnie usiadł przy stole stawiając czaszkę naprzeciw siebie w polu "A" i włączył magnetofon odtwarzający nagrane wcześniej dźwięki stękania i bełkotu, z których po chwili dało się odróżnić głoskę "a". W tym czasie performer wpatrywał się w oczodoły czaszki, a jego własne oczy zaczęły łzawić. Następnie wypił wodę ze szklanki połykając wraz z nią żywą rybkę. Przed publicznością od początku akcji leżała martwa ryba kupiona w sklepie rybnym.
See more
Dialog ze śmiercią
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 34
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Dialog ze śmiercią" w ramach prezentacji współczesnych tendencji artystycznych pt. "Oferta 76" w Galerii Labirynt w Lublinie w 1976 roku.
Przed performansem zostały przygotowane rekwizyty: stół przykryty białym papierem, na którym artysta narysował dwa przecinające się okręgi oznaczone literami "a" - oznaczające rzeczywistość codzienną, "tu i teraz" oraz "A" – symbolizujące rzeczywistość transcendentalną, pośmiertną. Po dwóch stronach stołu stały szklanki z wodą i żywymi rybkami. Dwa reflektory ustawione po przeciwległych stronach sali rzucały światło w taki sposób, aby tworzyło na ścianie jeden okrąg. Na jego tle stanął artysta trzymając w dłoni ludzką czaszkę i poruszając nią w taki sposób, aby jej cień pokrył się z jego własnym profilem.
Następnie usiadł przy stole stawiając czaszkę naprzeciw siebie w polu "A" i włączył magnetofon odtwarzający nagrane wcześniej dźwięki stękania i bełkotu, z których po chwili dało się odróżnić głoskę "a". W tym czasie performer wpatrywał się w oczodoły czaszki, a jego własne oczy zaczęły łzawić. Następnie wypił wodę ze szklanki połykając wraz z nią żywą rybkę. Przed publicznością od początku akcji leżała martwa ryba kupiona w sklepie rybnym.
See more
Syn
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 30
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Syn" w Galerii Labirynt w Lublinie w marcu 1976 roku.
W performansie wziął udział dziesięcioletni syn artysty, Samuel. Myślą przewodnią akcji było pytanie o to w jakim stopniu dziecko jest istotą "tworzącą się" samorodnie, a na ile jest się "tworzonym" przez rodziców i otoczenie.
W pierwszej części dziecko zmieniało dowolnie układ swojego ciała, ale z czasem było coraz bardziej zachęcane do zmiany pozycji: wymyśl coś jeszcze.
W części drugiej artysta przeprowadzał rodzaj wywiadu ze swoim synem, zadając podstawowe pytania, jak na przykład: co to jest człowiek?, co to jest sztuka?
See more
Champion of Golgotha
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 41
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Champion of Golgotha" przed Galerią Labirynt w Lublinie 16 października 1978.
Wystąpienie miało miejsce podczas Międzynarodowego Spotkania Artystów „Performance and Body”. Festiwal, choć w ostatniej chwili nie otrzymał oficjalnej zgody władz, odbył się półoficjalnie.
Warpechowski zapomniał zabrać ze sobą przygotowanego wcześniej stroju "Championa" w związku z czym postanowił okleić się wycinkami z gazet, szczególnie z pisma "Kultura". Pole działania performera, które odbywało się na zewnątrz galerii, wyznaczała niebieska guma do majtek o długości 10 metrów, którą z jednej strony trzymał Andrzej Mroczek. Artysta, przywiązany gumą z drugiej strony, w skórzanym kasku na głowie, wszedł na swój główny rekwizyt – metalowy krzyż, wygłosił tekst i wypił coca-colę.
See more
Słodki Warpechowski
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 42
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Słodki Warpechowski" w Galerii Art-Forum w Łodzi w 1979 roku.
Akcja była inauguracją działalności galerii Art-Forum i kolejnym wystąpieniem Warpechowskiego jako "Champion of Golgotha".
Na ścianie znajdował się napis "SŁODKI WARPECHOWSKI", a na podłodze rozsypano cukierki. Performer, "wisząc" na metalowym krzyżu, wypowiadał kwestie będące mieszanką autoreklamy i nawiązań do sposobu mówienia Muhameda Ali.
Obok znajdowała się przygotowana przez artystę skrzynka na stojakach, czarna za złotym napisem: "Champion of Golgotha". Wypełniona była po brzegi słodkim płynem mającym przypominać wyglądem i smakiem czekoladę. Obok stały plastikowe kubki, płyn był zdatny do picia. Warpechowski, ubrany w czepek "Championa" i kąpielówki zanurzył się w skrzyni, tak, że "czekolada" po woli wypływała specjalną rurką z pojemnika rozlewając się po podłodze. Nikt nie zdecydował się jej skosztować.
See more
The short electrical love story
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 48
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "The short electrical love story" w ramach Festiwalu "Work & Words" w Galerii De Appel w Amsterdamie w 1979 roku.
Pierwszy raz Warpechowski wykonał performas "Krótka love-story z elektrycznością" wcześniej, w tym samym roku, podczas pleneru w Świeszynie. Festiwal "Work & Words" był z kolei dużym dziesięciodniowym przedsięwzięciem prezentującym w Amsterdamie artystów z Polski, Czechosłowacji, Węgier i Jugosławii.
Performans odbywał się w byłej więziennej kaplicy. Artysta trzymał trzy zapalone żarówki na długich kablach, które wprawiane przez niego w ruch tworzyły świetlne linie i okręgi w ciemnym pomieszczeniu. Następnie zaczął wykonywać ruchy frykcyjne. Żarówki w końcu przestały działać. Pozostała jedna zwisająca z sufitu, tuż nad ziemią. Artysta puścił ją w ruch wahadłowy i stanął między nią a ścianą tak, że jego ogromny cień przypominał "dyndającego" wisielca. Kiedy wahadło ustało rozdeptał ostatnią żarówkę.
See more
4
rejestracja performansu
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "4" wykonany w Küstlerhaus, w Stuttgarcie w Niemczech. Performans odbył się w ramach prezentacji „Neue kunst aus Polen” (Nowa sztuka z Polski) które miały miejsce w Stuttgarcie w dniach 19-25 października 1981 roku. Artysta czytał kolejno umieszczone na czterech pulpitach teksty w języku niemieckim, odnoszące się do pojęć "personalizm", "socjalizm", "filozofia" i "historia", klęcząc przed pulpitami i biczując się milicyjną pałką, gumowym kablem, sznurem i skórzanym pasem. Po przeczytaniu wszystkich tekstów wypił ze szklanki wodę po czym oddał do tej samej szklanki ustawionej na podłodze mocz. To co nie trafiło do naczynia wytarł z podłogi własną koszulą, którą następnie założył na siebie.
See more
Rąsia
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 75
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Rąsia" w Pracowni Dziekanka w Warszawie w 1981 roku.
Artysta lewą ręką pomalowaną w czarno-żółte pasy brał w dłonie po kolei różne przedmioty. Operował nimi tak, jakby to one wyznaczały ruch ciała, prowadziły rękę, a performer się temu podporządkowywał. Rekwizytami były, między innymi: strzałka do strzelania do tarczy, wskaźnik do tablicy, liść z drzewa czy zapałka.
See more
Porozumienie
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 78
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Porozumienie" w Małej Galerii w Warszawie 15.10.1981.
Performance zainspirowany "marszem głodowym" w Łodzi. 30 lipca 1981 ulicą Piotrkowską przeszło od 20 do 100 tysięcy osób, głównie kobiet z dziećmi, protestując przeciwko pogarszającemu się zaopatrzeniu sklepów w żywność i kryzysowi gospodarczemu. Władze PRL podejmowały próby negocjacji z przedstawicielami robotników. Artysta, rozebrany do pasa, w kasku hokejowym i nałokietnikach chodził pomiędzy publicznością z dużym kamieniem na ramieniu, próbując nawiązać rozmowę. Na podłodze leżał skórzany bicz, kartka z napisem "porozumienie" oraz długopis. Warpechowski biczował się, znów brał kamień i powtarzał tę sekwencję kilka razy. W końcu próbował połknąć kartkę papieru, ale nie dając rady wypluł ją, rozprostował i podpisał.
See more
Auto-Champion
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 74
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Auto-Champion" w Centrum Sztuki Studio w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie w lutym 1981 roku.
Performans odbył się niedługo po "strajkach sierpniowych", krótkim okresie względnego optymizmu i nadziei.
W akcji pojawiły się dwa wątki, pierwszy: odczarowanie "stalinowskiej klątwy", jaką symbolizował Pałac Kultury i Nauki, za pomocą krzyża i krwi. Drugim motywem było nawiązanie do samochodu marki Polonez, symbolu uprzywilejowania w społeczeństwie PRL.
Artysta oprócz stroju i rekwizytów Championa (metalowy krzyż) miał przygotowane tekturowe koła oklejone zdjęciami kół samochodowych, migającą lampę drogową oraz dwie metalowe osie zakończone gwoździami.
Po zmontowaniu krzyża performer nabił tekturowe koła na osie, a następnie, leżąc, wbił sobie gwoździe na końcach oś w skórę rąk i nóg. W takiej pozycji, kręcił kołami, naśladował warkot samochodu, i śpiewał "Polonez A-dur" Chopina.
Na koniec wszedł na krzyż i zapalona została lampa drogowa.
See more
Oczekiwanie
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 95
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Oczekiwanie" w ramach wydarzenia pt. "Zapisy" w Biurze Wystaw Artystycznych w Lublinie w 1983 roku.
Akcja była bezpośrednią reakcją na zakłócenie performance'u Warpechowskiego pt.: "Marsz" przez osoby z publiczności. W dużej sali lubelskiego BWA, na życzenie artysty, wybudowano boks o wymiarach 2 x 2 metry. Przy wejściu artysta zwiesił dwie siekiery, młotek oraz tablicę z napisem:
"skurwysynu, jak cię spotkam na ulicy, to cię zabiję...!"
powiedział do mnie 26 V 1983 r.
w tym samym miejscu lokalny "PANK"
uniemożliwiając mnie i papużce
ukończenie performance'u
więc zabijaj...
Podczas wernisażu artysta siedział na krześle w boksie, tyłem do publiczności.
See more
Marsz
rejestracja performansu
show more
Zapis performansu Zbigniewa Warpechowskiego „Marsz”, który miał miejsce w Künstlerhaus, w Stuttgarcie w Niemczech, w dniu 17 marca 1984 roku. Według numeracji artysty performans ma numer #100. Premierowe wykonanie tego performansu odbyło się w roku 1983 w Galerii BWA w Lublinie.
See more
Mandala
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 104
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Mandala" w Moltkerei Werkstatt w Kolonii w 1984 roku.
Ściany i podłoga galerii oklejone zostały białym papierem. Artysta przez dobę przed performance odbijał na nich dłońmi, zanurzanymi w farbie, koncentryczne kręgi – mandale. W środku głównej mandali pozostała pusta przestrzeń o średnicy około 2 metrów, nad którą z sufitu zwisał worek piasku.
Kiedy już zebrała się publiczność performer wszedł na salę z przytwierdzoną do głowy dużą kostką brukową. Wygłosił stwierdzenie, że "medytując w czasie robienia tej mandali, doszedł do wniosku, że w kosmosie nie występuje regularny okrąg ani linia prosta - ponieważ kosmos myśli !". Następnie zaczął gestami rąk w powietrzu pokazywać symbole religijne, państwowe i inne o podobnym znaczeniu. Wziął do ręki słownik polsko-niemiecki i, mówiąc, że "jest to słownik wszystkich języków świata" i wymieniał: "niemiecko-holenderski, holendersko-francuski, francusko-angielski, ... amerykańsko-japoński..., kończąc na polskim. Porąbał następnie słownik siekierą, a strzępy rozścielił w okrąg wokół siebie. Przedziurawił worek z piaskiem, zasypując strzępy słownika. Na koniec ukląkł, zgasło światło, a artysta zapaloną czerwoną żarówką na kablu wykonywał świetlne kręgi nad głową. Odciął kamień i przywiązał go do sznurka po worku z piaskiem. Zapalono światło, a performer opuścił salę.
See more
Międzynarodowe Seminarium Sztuki
Seminarium w klubie studenckim PARK
show more
Wykład w klubie studenckim PARK z udziałem Zbigniewa Warpechowskiego podczas Międzynarodowego Seminarium Sztuki, które odbyło się na jesieni 1988 roku w Warszawie, w dniach 22 - 26.11. Prace artystów z Polski i zagranicy (m.in. U.S.A., Niemcy, Japonia, Francja, Wielka Brytania, Czechy) związanych z ruchem Fluxus i tworzących w duchu awangardy prezentowane były w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. W ramach Seminarium zrealizowane zostały liczne pokazy sztuki performance w Zamku Ujazdowskim, w Auli Głównej Politechniki Warszawskiej oraz w klubie studenckim PARK. Dyskusje i wykłady odbywały się w klubie studenckim PARK.
See more
Azja III
rejestracja performansu
show more
Zapis performansu Zbigniewa Warpechowskiego „Azja III”, który miał miejsce w Galerii Krzysztofory w Krakowie w dniu 4 maja 1988 roku. Według numeracji artysty performans ma numer #129 i jest jednym z kilku noszących tytuł Azja. Performer wciela się w nich w postać przeciętnego mieszkańca PRL którego codzienność jest zawieszona gdzieś pomiędzy symbolicznym wschodem i zachodem, Europą i Azją, głodem konsumpcyjnego blichtru i przyziemnymi ograniczeniami.
See more
Azja III
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 129
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Azja III" w Galerii Krzysztofory w Krakowie, 4 maja 1988.
Performance "Azja III" był niemal dosłownym powtórzeniem akcji "Azja", która odbyła się w 1987 roku w BWA w Lublinie.
Dominującym elementem we wnętrzu galerii była czerwona płachta o wymiarach 4 x 14 metrów z białym napisem AZJA. "Scenografię" performance, uzupełniały jeszcze stół przykryty wzorzystym obrusem, krzesło, radio tranzystorowe, szklanka w aluminiowym koszyczku, grzałka elektryczna, lampka nocna, budzik, wyszywana makatka, "święty obrazek", kalendarz z nagą kobietą i inne drobne przedmioty. Warpechowski wszedł na salę z teczką, zdjął sweter, wyjął z teczki butelkę wódki oraz motek sznurka, włożył grzałkę do szklanki z wodą. Następnie zaczął nawijać sznurek na patyk, wsypał herbatę do zagotowanej wody, zapalił papierosa i włączył radio, szukając różnych stacji, brał pastylki, rozmawiał sam ze sobą, przelewał wódkę do innych pustych butelek po zagranicznych alkoholach, odmawiał pacierz, a na końcu ułożył się do snu, nastawiając wcześniej budzik.
Artysta wcielał się w serii tych akcji w polskiego "everymana" z czasów PRL, jak pisze autor: ni to Azjaty, ni to Europejczyka. Człowieka zduszonego przez system, wychowanego przez idoli i intelektualistów telewizyjnych w kulcie miernoty i podziwu dla Zachodniego blichtru.
"Azja" i "Azja III" różniły się przede wszystkim kolejnością wykonywanych czynności. Zbliżony był też przebieg akcji "Azji IV".
"Azja II" z 1988 roku w galerii Wschodniej w Łodzi miała zupełnie inny przebieg, wystąpiła w niej siedmiomiesięczna wnuczka artysty Klaudia.
Napis AZJA pojawił się jeszcze w instalacji wykonanej na wystawę "Lochy Manhattanu" w Łodzi w 1989 roku. Miał on formę wielkich przestrzennych liter, pomalowanych na czerwono, otoczonych porozrzucanymi rekwizytami z poprzednich "Azji". Warpechowski wykonał tam performance pod tytułem "Wykonanie słabości".
See more
Ukaranie płaszczem
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 151
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Ukaranie płaszczem", ktory miał miejsce w Ressource Kunst w Budapeszcie 11 maja 1990 roku.
Artysta wchodził na krzesło twarzą do ściany i chwytając za poły swojego płaszcza, pochylał się do przodu, podnosząc ręce do góry, uzyskując w ten sposób pozycję przypominającą sylwetkę ptaka. Potem szybko schodził z krzesła, zdejmował płaszcz i okładał sznurem swoje nagie plecy. Czynności te powtarzał wielokrotnie, aż do całkowitego zmęczenia.
See more
Performance nr 146
Czas europejski - czas azjatycki
show more
Performace miał miejsce 20 stycznia 1990 r. w Galerie Lydia Mergert w Bernie w Szwajcarii. Ściany galerii oklejone były strzałkami zegarowymi (z czarnego papieru, wielkości 0,7-1,4 m). Strzałki pokazywaly nie widomo co w nieokreślonym miejscu.Trzy wahadla, czyli kamienie na drutach, zwisające na specjalnie zrobionych wspornikach, połączone jedną żyłka tak, że przy pociąganiu za nią, wszystkie dyndały jednocześnie, każde na swojej ścianie. Trzy budziki chodzące:jeden oklejony pieniedzmi i monetami różnych krajów; Jeden z przeciętym szkłem i wydobytą wskazówką tak, że mógł nawijać na nią nić, która była połączona z piramidą z klocków. Trzeci budzik został roztrzaskany o podłogę.
See more
Videoperformance
rejestracja performansu
show more
Zapis wystąpienia Zbigniewa Warpechowskiego, które miało miejsce w Sali Laboratorium (26.10.1990) w ramach międzynarodowych spotkań artystycznych „Videoperformance”. Artysta zadeklarował wycofanie się z aktywności w polu sztuki także z uwzględnieniem performansu.
Spotkania „Videoperformance” w warszawskiej edycji odbywające się w dniach 26-28.10.1990 łączyły pokazy wideo, performanse oraz performanse z wykorzystaniem wideo. Kuratorami wydarzenia byli Józef Robakowski i Janusz Bałdyga, prowadzący w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski program Performance Art. Współorganizatorami spotkań były Muzeum Kinematografii i Galeria Wschodnia z Łodzi, gdzie w dniach 19-21.10.1990 obyła się łódzka edycja imprezy oraz BWA w Koszalinie, gdzie spotkania miały miejsce w dniach 23-24.10.1990.
See more
Empedokles
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 171
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego pt. "Empedokles" w Alte Reithalle w Kassel, 17-20 września 1992.
"Empedokles" (od: Empedokles z Akragas, starożytny poeta, filozof, twórca koncepcji czterech żywiołów) był serią częściowo improwizowanych performansów. Przez cztery kolejne dni, po trzy godziny Warpechowski występował symultanicznie z innymi zaproszonymi artystami. Oprócz członków Black Market udział wzięli też: muzycy Ensemble Neue Horizonte z Berna, Janet Haufler – aktorka, Roman Singer, Erik Hobjin, Ralf Samens i inni.
Warpechowski powtarzał niektóre wątki znane z jego wcześniejszych akcji i tworzył nowe, korzystając częściowo z przygotowanego wcześniej zestawu rekwizytów: kuchenki elektrycznej, czajnika elektrycznego, belki lipowej z otworami na rózgi, piramidy z lusterek, glinianych dzbanków, smokingu, ptaka w klatce, i innych.
See more
Performance nr 207 Performance nr 208
rejestracja performansu
show more
Zapis performansu Zbigniewa Warpechowskiego „Perfomance nr 207, Performance nr 208” w Sali Laboratorium. W pierwszym działaniu artyście towarzyszy aktor. W drugim performer nawiązuje bezpośredni kontakt z każdym z widzów, którzy zgodzili się na to. Podajemy numerację performansu zgodnie z naszą dokumentacją. Późniejsza numeracja podawana w nowszych publikacjach Zbigniewa Warpechowskiego jest inna (212, 213).
See more
Performance nr 221
Poletko-Polo
show more
Dokumentacja performasu autorstwa Zbigniewa Warpechowskiego, który miał miejsce w Białej Podlaskiej w Ośrodku Pracy Twórczej pt. "Poletko-Polo". Na podłodze usypano warstwę ziemi po czym
artysta rozpoczął działania imitujące uprawę roli w postaci splchniania jej palcami i udeptywania oraz przy użyciu kamieni ciągniętymi na sznurku. Po czym skroplił ją wodą z muszli morskiej i zasiał zboże z chusty przewieszonej przez ramię. Następnie rozrzucił wronie pióra, ukląkł i trzy razy odmówił modlitwę. Następnie chodził pomiędzy publicznością z bochenkiem chleba, który kroił i układał na "poletku". Potem wyszedł i wrócił z przyklejonymi do pleców wycinkami z gazet pornograficznych, uruchomił muzykę disco-polo, i w świetle reflektora zaczął tańczyć.
See more
Zbigniew Warpechowski Róg pamięci
rejestracja wernisażu i performansu
show more
Zapis wernisażu wystawy Zbigniewa Warpechowskiego gromadzącej dokumentacje trzydziestu lat jego twórczej aktywności. W trakcie wernisażu Juliusz Zamecznik, przedstawiciel Ministra Kultury i Sztuki przekazuje artyście nagrodę za całokształt twórczości w dziedzinie performansu i teorii sztuki. Otwarciu wystawy towarzyszy performans „Róg pamięci” w wykonaniu artysty, odnoszący się do symboliki biblijnej i aktualnych wątków kulturowych. Po performansie kamera prowadzi nas przez wystawę. Kuratorem wystawy był Grzegorz Borkowski.
See more
Zbigniew Warpechowski Performance nr 244
Europa-performans
show more
Zbigniew Warpechowski podczas performansu "Europa". Akcja artystyczna miała miejsce w przestrzeniach warszawskiej Zachęty Narodowej Galerii Sztuki w 1999 roku.
Tak Zbigniew Warpechowski opisuje w publikacji "Zasobnik" przebieg performansu: (...) Puszczam na wieku trumny dziecięcego bączka. Trumna była wcześniej oklejona zdjęciami pornograficznymi i obita białą tkaniną. Przed pierwszym rzędem publiczności rozlałem perfumy "Chanel 5", a kto wyciągnął ręce, temu spryskiwałem, perfumami.
(..) Na wprost przed publicznością było ustawione koło z 12 zniczy (gwiazda Europy) a następnie podpalałem je pomiędzy działaniami.
See more
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 256
Róg pamięci (Europa)
show more
Zbigniew Warpechowski podczas performansu "Róg pamięci" w Galerii Manhattan, Łódź w 2001. Performans odnosił się do symboliki biblijnej oraz współczesnej kultury konsumpcyjnej, dominacji mediów, postmodernizmu i liberalizmu obyczajowego. Na stronie artysty ten performans ma tytuł "Europa".
See more
Bicie
rejestracja performansu
show more
Montaż z rejestracji performansu Zbigniewa Warpechowskiego „Bicie”. To wykonanie performansu miało charakter dokamerowy i odbyło się bez publiczności, a celem było kilkuminutowe wideo bez dźwięku. Materiał wynikowy jest czarno biały. Performans miał miejsce obok Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski przed gruntowną przebudową tego budynku.
See more
Performance nr 270
Palec Nerona
show more
Dokumentacja performancu pt. Palec Nerona, który mial miejsce w Galerii Grodzkiej przy ul. Grodzkiej 5a, w Lublinie, w dniu 19 kwietnia o godzinie 19.30.
Artysta wykorzystał w performansie trzy figurki "męczenników" z lalek przytwierdzonych do drewnianych patyków. Podpalił je i przeczytał tekst krytykujący wprowadzony we Francji zakaz noszenia ostentacyjnych symboli religijnych, proponując, by "palec Nerona" stał się nowym symbolem Unii Europejskiej. Według słów artysty:" każde wydarzenie sztuki perfomance powinno być nową definicją sztuki performance".
See more
Zbigniew Warpechowski
Poematki 2
show more
Performans Zbigniewa Warpechowskiego „Poematki 2” zrealizowany w pracowni Mieszkanie 23 w Krakowie w dniu 23 lipca 2009 roku. Według numeracji artysty performans ma numer #301.
Od dawna artysta stara się unikać określenia performans dla swych działań. W przypadku części z nich używa własnego terminu „poematki”. W tej serii artyście asystuje zwykle osoba, zazwyczaj młoda, której obecność dopełnia jego narracje i działania uosabiając poezję. Poszerzenie obszaru poezji o realną obecność w akcie improwizacji jest istotą tych działań. Elementy takiej koncepcji mają początek już w „Improwizacji” Warpechowskiego i Stańki w Krakowie w roku 1967. Urzeczywistnianie poezji poprzez improwizację zdaje się zasadniczym celem artysty w całej jego aktywności twórczej.
See more
Zbigniew Warpechowski
POEJA-POEZA
show more
Zbigniew Warpechowski podczas performansu "POEJA-POEZA" wchodzącego w szerszy cykl performansów "Poematki". Został on wykonany 19 listopada 2015 roku w Galerii Monopol w Warszawie.
Artysta zawsze podkreślał kluczowy dla niego związek między performancem i poezją, którego przejawy w swoich akcjach nazywał „realnościami poetyckimi”. Dla swoich obecnych działań nie używa już terminu performance – określa je mianem "Poematek".
See more
Uroczysty performance
Zbigniew Warpechowski: Performance nr 314
show more
Uroczysty performance Zbigniewa Warpechowskiego, który miał miejsce w Zachęcie - Narodowej Galerii Sztuki dnia 9.03.2017 z okazji 50 lat sztuki performans artysty (1967–2017). Artysta rozpoczął działanie od delikatnego dmuchnięcia w okolice ucha zebranym widzom. Potem podzielił publiczność na dwie części, mówiąc, że po jednej stronie są dobrzy ludzie, a po drugiej źli. Rozdał wszystkim widzom 20 pasów i przechodził wzdłuż obu grup z obnażonymi plecami. Na pudełku leżącym na posadzce artysta narysował kredą cyfry na tablicach Dekalogu i potem zlizywał te cyfry. Na stole leżały tablice Dekalogu wykonane w cukierni jako tort. Artysta ukroił kawałek i zjadł, resztę zjadła publiczność.
See more
1 / 41