
Międzynarodowe Seminarium Sztuki
Zamek Ujazdowski
pokaż więcej
Widok bramy z plakatem Międzynarodowego Seminarium Sztuki na tle baszty Zamku Ujazdowskiego. Międzynarodowe Seminarium Sztuki odbyło się na jesieni 1988 roku w Warszawie, w dniach 22 - 26.11. Prace artystów z Polski i zagranicy (m.in. U.S.A., Niemcy, Japonia, Francja, Wielka Brytania, Czechy) związanych z ruchem Fluxus i tworzących w duchu awangardy prezentowane były w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. W ramach Seminarium zrealizowane zostały liczne działania performatywne w Zamku Ujazdowskim, w Auli Głównej Politechniki Warszawskiej oraz w klubie studenckim PARK. Dyskusje i wykłady odbywały się w klubie studenckim PARK.
Zobacz obiekt
Międzynarodowe Seminarium Sztuki
rejestracja festiwalu
pokaż więcej
Zapis pierwszego zrealizowanego przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski wydarzenia artystycznego. Seminarium odbywało się w dniach 22-27 listopada 1988. Użyte w nazwie słowo „seminarium” miało znaczenie metaforyczne, podkreślało poznawczy charakter projektu. Choć obejmował on także typowe spotkania seminaryjne z udziałem teoretyków sztuki i artystów, był raczej czymś w rodzaju festiwalu sztuki współczesnej, związanego z ideami międzynarodowego ruchu artystycznego Fluxus, którego wybitnym przedstawicielem był Emmett Williams, amerykański artysta przez wiele lat mieszkający w Berlinie. Artyści Fluxusu przekraczali tradycyjne podziały między dziedzinami sztuki. Ich działania charakteryzowała spontaniczność, specyficzny rodzaj humoru i bezpretensjonalnej poezji, wykorzystanie elementu przypadku, a także dążenie do zniesienia granicy między sztuką a życiem codziennym. W Międzynarodowym Seminarium Sztuki w 1988 roku wzięło udział wielu wybitnych artystów, m.in.: Ay-O (Takao Iijima) z Japonii, Nan Hoover z Holandii, Joan Logue z USA, Charles Hooker z Anglii, a z Polski Roman Opałka, Włodzimierz Borowski, Zbigniew Warpechowski,
Andrzej Dłużniewski, Akademia Ruchu, Andrzej Mitan i Cezary Staniszewski. Artyści prezentowali swoje
prace na wystawie w surowych, niewykończonych pomieszczeniach Zamku, ale także w studenckich klubach Stodoła i Park oraz w auli Politechniki
Warszawskiej, gdzie odbyły się performanse Romana Opałki, Beernarda Heidsiecka, Charlesa Hookera oraz wspólny performans Emmetta Williamsa i Ay-O. Film zawiera obszerne fragmenty zapisów performansów na terenie Zamku: Cezarego Staniszewskiego z udziałem Andrzeja Mitana i Tadeusza Sudnika, Joanny Czerwińskiej, Włodzimierza Borowskiego, Zbigniewa Warpechowskiego oraz akcji Akademii Ruchu. W filmie wykorzystano także fragmenty wideo Joan Logue prezentowanego w trakcie pokazu w Klubie Park.
Zobacz obiekt

fragment wystawy
Gotyk Między-Narodowy
pokaż więcej
Fragment wystawy indywidualnej Zofii Kulik pt. "Gotyk Między-Narodowy" w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Wystawa ta trwała w tym samym czasie, co „Kraty" Przemysława Kwieka, od 5 do 25.10.1990. Obydwie wystawy były swoistym zwieńczeniem współpracy artystycznej Zofii Kulik i Przemysława Kwieka (KwieKulik 1971 - 1987).
Zobacz obiekt

Raj Utracony – Sztuka Polska w Roku 1949 i w Roku 1989
Gipsowy plener
pokaż więcej
Prace Edwarda Dwurnika prezentowane w ramach wystawy "Raj Utracony – Sztuka Polska w Roku 1949 i w Roku 1989" w CSWZU.
18.06-31.07.1990
Zobacz obiekt
Trzecia dysputa z Marcelem Duchamp
rejestracja performansu
pokaż więcej
Fragment rejestracji performansu Jerzego Beresia „Trzecia dysputa z Marcelem Duchamp”, który miał miejsce w Sali Laboratorium CSW Zamek Ujazdowski. Był to jeden z kilku performansów, w których artysta podejmuje dysputę z czołowymi twórcami sztuki dwudziestego wieku.
Zobacz obiekt

Richard Wilson, instalacja
Take Away
pokaż więcej
Instalacja Richarda Wilsona pod tytułem "Take Away". Składała się z 812 sztuk brązowych papierowych toreb podwieszonych na suficie.
Zobacz obiekt
Barbara Kruger. Twoje ciało to pole walki
rejestracja plakatowania
pokaż więcej
Zapis akcji plakatowej Barbary Kruger w trakcie jej wizyty w Warszawie. Plakaty „Twoje ciało to pole walki” rozklejane są „na dziko”, bez administracyjnych pozwoleń, co było wówczas powszechną praktyką. Widzimy akcję plakatową w przejściu podziemnym pod Placem Na Rozdrożu na ścianach budynków przy Placu Konstytucji i przy Trasie Łazienkowskiej. Materiał kończy długie ujęcie na ścianę przy schodach przejścia podziemnego Placu Na Rozdrożu.
Zobacz obiekt

Sztuka osobna, czyli Republika Artystów Niezależnych
Sztuka osobna czyli Republika Artystów Niezależnych
pokaż więcej
Wystawa pod tytułem Sztuka osobna czyli Republika Artystów Niezależnych w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie. Prezentowana była w okresie od 12 grudnia 1991 do 12 stycznia 1992 roku.
Celem wystawy było pokazanie prac grupy twórów, nie tylko profesjonalnych, ale, co istotne, wyróżniających się nonkonformistyczną postawą wobec oficjalnych placówek wystawienniczych oraz zgłębianie nowatorskich, istotnych obszarów sztuki.
Część wystawy stanowiły zbiory z Galerii Wymiany Józefa Robakowskiego.
W wystawie wzięli udział: Krzysztof J. Cichosz, Leszek Golec, Jan Gryka, Jerzy Grzegorski, Alina Jurkiewicz-Maluga, Adam Klimczak, Barbara Konopka, Ewa Kulasek, Wojciech Lemański, Danuta Mączak, Tomasz Machciński, Magda Maciejewska, Grupa Łódź Fabryczna - Tomasz Kieszniewski, Małgorzata i Mirosław Łupina, Zygmunt Rytka, Maciej Walczak, Tomasz Woźniakowski, Jerzy Zachara, Ewa Zarzycka, Anna Trochim, J. Bałdyga, Antoni Mikołajczyk.
Zobacz obiekt
Redukta
rejestracja wernisażu
pokaż więcej
Zapis otwarcia międzynarodowej wystawy "Redukta" w której uczestniczyło około 70 artystów. Kuratorem wystawy był Gerard Blum-Kwiatkowski. W trakcie wernisażu przemawiają dyrektor Wojciech Krukowski, Agnieszka Morawińska, ówczesna wiceminister kultury i Gerard Blum-Kwiatkowski który przedstawia program wystawy i cele prezentowanej sztuki. Wojciech Krukowski otwiera wystawę, zaprasza do obejrzenia towarzyszącej wystawie prezentacji pn. „Robotnik Sztuki” w Galerii Dokumentu, poświęconej działalności Gerarda Bluma-Kwiatkowskiego w Galerii El w Elblągu oraz na dwudniowe sympozjum z udziałem artystów biorących udział w wystawie.
Zobacz obiekt

Magowie i mistycy
Magowie i mistycy
pokaż więcej
Praca autorstwa Włodzimierza Borowskiego wchodząca w skład ekspozycji pod tytułem "Magowie i Mistycy" zrealizowanej w Galerii 1 CSW w Warszawie (08.02-03.03.1991). Ta zbiorowa wystawa rzeźby była jedną z największych prezentacji polskiej rzeźby współczesnej na początku tej dekady. Pomysłodawca i organizator wystawy Grzegorz Kowalski zaczerpnął tytuł i motto z tekstów niemieckiego filozofa Karla Vosslera, który wyróżnia dwa sprzeczne
typy egzystencji duchowej: mistyka-wizjonera poszukującego sensów nieprzyswojonych kulturze i maga - rzemieślnika, cyzelatora form. Prace zgromadzone na wystawie ukazują w jaki sposób te dwie sprzeczne postawy współistnieją w artyście i uwidaczniają się w dziełach rzeźbiarskich operujących materialną, trójwymiarową bryłą.
Zobacz obiekt

Daylight
pokaż więcej
Fragment instalacji świetlnej Mirosława Filonika pod tytułem Daylight prezentowanej w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie w Galerii Wejście ( 31.01 - 22.03.1992. Kompozycja powstała z myślą o tej konkretnej przestrzeni. Linie świetlówek tworzą kwadrat. Stanowią powtórzenie układu czterech ścian, nawiązując do symboliki kwadratu oraz do pierwotnego gestu zakreślenia przestrzeni znaczącej – domu, świątyni, centrum wszechświata – miejsca określonego regułami, szczególnym porządkiem. Jednocześnie tworzą zaprzeczenie przestrzeni poperz oślepianie widza linią światła zawieszoną na wysokości oczu.
Instalacja ta wpisała się w cykl wystaw stworzonych specjalnie z myślą o przestrzeni Galerii Wejście. Koncepcję Galerii stworzył kurator Jarosław Kozłowski, proponując by powstałe realizacje były formą dialogu artysty z zastałą przestrzenią.
Zobacz obiekt

Kolekcja 1
Międzynarodowa Kolekcja Sztuki
pokaż więcej
Widok na ekspozycję pierwszej odsłony dzieł sztuki współczesnej ze zbiorów i depozytów CSW noszącej nazwę Kolekcji 1. Wystawa prezentowana była w okresie od 9 marca do 10 maja 1992 roku. Według słów Jarosława Kozłowskiego, kuratora wystawy, celem Centrum Sztuki Współczesnej jest stworzenie stałego, sukcesywnie uzupełnianego i rozbudowywanego zbioru sztuki aktualnej, który charakteryzować się ma przejrzystym, logicznym układem i jasnym systemem odniesień do przemian w kulturze artystycznej II połowy XX wieku i wynikać będzie z aktualnego stanu sztuki. Na wystawę Kolekcji 1 składają się prace 53 artystów polskich i zagranicznych.
Zobacz obiekt

Maria Eichhorn: Zakończenie tynkowania fasady Zamku Ujazdowskiego
pokaz
pokaż więcej
Instalacja Marii Eichhorn pod tytułem "Zakończenie tynkowania fasady Zamku Ujazdowskiego". Zrealizowana została w okresie od 19 listopada 1993 r. do 1 stycznia 1994 r. Proces rekonstrukcji Zamku Ujazdowskiego oraz projekt wystawy łączą się w przypadku tego wydarzenia w jedną całość.
Na pierwszym planie instalacja Johna Blake'a w ramach wystawy "(A) Wait (A Measure of)"
Zobacz obiekt

Skok cienia
Skok cienia, performans
pokaż więcej
Performans Emmetta Williams'a pt Skok Cienia w Galerii Laboratorium, 13.08.1993 r.
Zobacz obiekt

ARteATRO
Michelangelo Pistoletto: Lustra
Ekspozycja
pokaż więcej
Ekspozycja wystawy Michelangelo Pistoletto "Lustra" w ramach autorskiego projektu ARteATRO, realizowanego wspólnie z Teatrem Stalker z Turynu, pod kierownitwem Gebrielle Boccacini. Wystawa trwała od 29.04. do 13.06.1993 r.
Zobacz obiekt

Street Art
Survival
pokaż więcej
Instalacja "Survival" prezentowana w ramach wystawy "Street Art" na bilbordzie na Placu Defilad. Dzieła Jenny Holzer prezentowane były w galerii Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskiego oraz w przestrzeni miejskiej. Wystawa trwała w dniach 8.03-25.04.1993.
Zobacz obiekt

Rzeźba
It takes two
pokaż więcej
Instalacja autorstwa Davida Mach'a, powstała w wyniku negocjacji ze sponsorem wystawy, producentem piwa "Newcastle Brown Ale". Wystawa pt. "Rzeźba" prezentowana była w Galerii 2 w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, w okresie od 19 marca do 25 kwietnia 1993 roku.
Zobacz obiekt

Magdalena Abakanowicz: Prace
Abakan czerwony
pokaż więcej
Wystawa retrospektywna Magdaleny Abakanowicz prezentowana w Galerii 2 Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w dniach 22.09-19.11.1995
Zobacz obiekt

Positive
Positive
pokaż więcej
Praca Marka Kijewskiego pt. „Portret Johna Cage'a” pokazana na wystawie „Positive” zorganizowanej w 1995 roku w CSW Zamek Ujazdowski (otwarta w dniach od 27 czerwca do 30 sierpnia).
Wystawa była częścią projektu, w ramach którego, oprócz Kijewskiego, pokazano prace Zbigniewa Libery i Marioli Przyjemskiej, twórców tzw. młodego pokolenia. Miały to być przykłady działalności artystycznej czasów transformacyjnych, powstałej w zmieniającej się rzeczywistości kultury wizualnej.
Najnowsze wówczas prace Kijewskiego były zrobione z bardzo różnych, często niekonwencjonalnych, materiałów tj. orzechy, sierść psa, 24K złoto, substancje psychodeliczne, klocki Lego. Tak konstruując swoje obiekty Kijewski porusza wątki religijne, filozoficzne, antropologiczne czy popkulturowe. Dokonuje tym samym zderzenia skrajnie różnych światów i znaczeń.
„Moją działalność artystyczną kieruję do ludzi otwartych na rozwój, uśmiech i jakość negującą durnotę, skostnienie i pozorny, bierny szacunek dla tradycji. Czas jest nasz. Dajmy czasem czasowi coś istotnego”. M.Kijewski
Zobacz obiekt

Antoni Mikołajczyk: Dotyk energii / The Touch of Energy
akcja
pokaż więcej
Akcja Antoniego Mikołajczyka pod tytułem "Dotyk energii", która odbyła się wieczorem 4.05.1996. Na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego ustawiona została duża metalowa walcowata forma, która była rozcinana przez artystę od środka za pomocą łuku elektrycznego. Działanie było przeprowadzone o zmierzchu, więc wydobywające się przez powstające szczeliny światło tworzyło na zamkowych ścianach świetlny rysunek.
Zobacz obiekt

Olimpia
Olimpia
pokaż więcej
Fragment wystawy Katarzyny Kozyry „Olimpia” prezentowanej w Galerii Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w dniach 08.03-05.05.1996. Instalacja składa się z trzech wielkoformatowych fotografii oraz 12-minutowego wideo rejestrującego zabieg podawania kroplówki artystce podczas kuracji nowotworowej
Zobacz obiekt

Onone.
Praca pt. Affirmatio.
pokaż więcej
Dokumentacja fotograficzna wystawy Alicji Żebrowskiej pod tytułem "Onone" w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, z widoczna pracą pt. Affirmatio. Lightboxy, wideo oraz dźwiekowa instalacja będąca zapisem z seansu regresji składające się na cykl "Onone" odnoszą się do mitycznych postaci Androgyne i Hermafrodyty. Przedstawiają obupłciowe, fantastyczne stworzenia w swych kolejnych wcieleniach: Autoholos, Affirmatio, Continuo, Synchron.
Wystawa otwarta była dla zwiedzających w dniach: 9.08-7.09.1997
Zobacz obiekt

Granice obrazu. Malarstwo w Polsce lat dziewięćdziesiątych
pokaż więcej
Prace Romana Opałki prezentowane na zbiorowej wystawie "Granice obrazu. Malarstwo w Polsce lat dziewięćdziesiątych" w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w dniach 20.06-07.09.1997.
Zobacz obiekt

Tony Cragg. Rzeźby
rzeźba
pokaż więcej
Praca brytyjskiego rzeźbiarza Tony'ego Cragg'a wchodząca w skład jego indywidualnej wystawy pod tytułem "Rzeźby". Ekspozycja została zrealizowana w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie w dniach 19.09-9.11.1997. Kuratorem wystawy była Milada Ślizińska. Wystawa była przeglądem prac artysty poczynając od wczesnych prac z lat 1981-83 do prac bieżących.
Artysta jest mistrzem materiału i bez ograniczeń używa różnych jego rodzajów, między innymi kamienia, brązu, drewna, metalu, materiałów syntetycznych czy szkła. Skłonność do eksperymentu łączy się w jego rzeźbach z niezawodną perfekcją.
Tony Cragg jest także mecenasem kultury. Założył w 2006 roku Park Rzeźby Waldfrieden w Wuppertalu, gdzie w romantycznym rezerwacie natury i czterech galeriach oprócz jego rzeźb, prezentowane są wystawy innych wybitnych artystów.
Zobacz obiekt

Dark Rooms
Lumenofobie
pokaż więcej
Praca wchodząca w skład indywidualnej wystawy Andrzeja Syski. Ekspozycję "Dark Rooms" zrealizowano w Galerii 2 CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. Otwarta dla publiczności była w okresie od 6 października do 16 listopada 1997 roku.
W pracach przedstawionych na wystawie światło jest podstawowym materiałem artystycznym, buduje strukturę prac, pozwala ujawnić się ukrytym wzierunkom lub je ożywia, jest dominującą energią.
Poza światłem ważną rolę w instalacjach Syski odgrywa także ciepło, zmiana temperatury, która powoduje włączanie lub wyłączanie różnych, skonstruowanych specjalnie dla potrzeb prac, mechanizmów. Dzięki nim prace, które artysta traktuje jako samoregulujące się i samosterujące organizmy, zaczynają "życ".
Na swojej wystawie artysta pokazał pięć instalacji stworzonych w latach 1995-97.
Zobacz obiekt

Wilhelm Sasnal. Malarstwo
„Samoloty" Wilhelma Sasnala
pokaż więcej
Praca Wilhelma Sasnala pt. „Samoloty" na wystawie malarstwa artysty w Galerii 2 w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (16.11-12.1999).
Zobacz obiekt

Tony Oursler
pokaż więcej
Praca z wystawy Tony'ego Ourslera, prezentowanej w Galerii 2 Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w dniach 20.09-26.12.1999.
Na wystawę składało się pięć projekcji wideo (w tym dwie nowe przygotowane specjalnie dla CSW) oraz przegląd rysunków i filmów wideo.
Zaprezentowane instalacje zbudowane były z gotowych przedmiotów (np. stół, tkanina) i dodanych do nich szmacianych kul ożywianych poprzez wyświetlanie na ich powierzchnię projekcji wideo twarzy lub jej fragmentów. Projekcjom towarzyszy dźwięk, są to: rozmowy, dyskusje, przekleństwa, monologi, skargi, słowa układające się w traktat filozoficzny, tekst poetycki, moralitet.
Zobacz obiekt

Oleg Kulik: Kulik w Warszawie
Rodzina przyszłości
pokaż więcej
Wnętrze instalacji Olega Kulika pt. "Rodzina przyszłości" w ramach jego indywidualnej wystawy pt. "Kulik w Warszawie", prezentowanej w Galerii 2 Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w dniach 21.01-27.02.2000. Na zdjęciu Ewa Gorządek - kuratorka wystawy ze swoim psem.
Zobacz obiekt

Satysfakcja gwarantowana
pokaż więcej
Praca autorstwa Joanny Rajkowskiej wchodząca w skład wystawy "Staysfakcja gwarantowana" zrealizowanej w 2000 r. w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. Artystka stworzyła fikcyjną tytułową markę, naśladując techniki marketingowe. Na etykietach produktów można było znaleźć informacje iż zostały one wytworzone na bazie substancji pochodzących z ciała artystki. Odniesienia do osoby autorki pojawiają się też w opisach oraz fotografiach umieszczonych na opakowaniach wraz z informacją że ich spożycie ma przykre skutki uboczne. Rajkowska w swoim projekcie przerabia własne ciało, umysł oraz emocje w szybko zużywający się konsumpcyjny towar. W skład produktów wchodziły m.in. napoje w puszkach, wazelina, mydło czy perfumy.
Zobacz obiekt

Scena 2000. Ogólnopolska wystawa sztuki
Marcin Maciejowski
pokaż więcej
Praca Marcina Maciejowskiego wchodząca w skład wystawy zbiorowej pt. "Scena 2000. Ogólnopolska wystawa sztuki" prezentowanej w Galerii 2 Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Ekspozycja otwarta była dla publiczności w okresie od 19 grudnia 2000 do 4 lutego 2001.
"Scena 2000" była największą prezentacją nowej sztuki polskiej od wielu lat. W wystawie wzięło 33 artystów. Artystów zaproszonych do udziału w projekcie, łączyło odwoływanie się do strategii, estetyk, języka, postaw wynikających z doświadczenia współczesności. Wystawa była próbą zogniskowania w jednym miejscu i momencie rozproszonych faktów artystycznych, prac i postaw, które składają się na scenę sztuki. Miała charakter przeglądu, festiwalu, salonu sztuki współczesnej. Otwarciu wystawy towarzyszył koncert 21 instrumentów dętych pod dyrekcją Tomasza Stańki.
Artyści biorący udział w wystawie:
Paweł Althamer, Mirosław Bałka, Anna Baumgart, Marcin Berdyszak, Rafał Bujnowski, Hubert Czerepok, Marta Deskur, Jarosław Fliciński, Maurycy Gomulicki, Zuzanna Janin, Kijewski/Kocur, Anna Konik, Michał Kopaniszyn, Jarosław Kozakiewicz, Katarzyna Kozyra, Konrad Kuzyszyn, Dominik Lejman, Zbigniew Libera, Marcin Maciejowski, Robert Maciejuk, Dorota Nieznalska, Joanna Rajkowska, Zbigniew Rogalski, Marek Rogulski, Robert Rumas, Iwo Rutkieiwcz, Wilhelm Sasnal, Jadwiga Sawicka, Grzegorz Sztwiertnia, Agnieszka Tarasiuk, Piotr Wyrzykowski, Wojciech Zasadni, Artur Żmijewski, Grupa Magisters
Zobacz obiekt

Historie 1
A beauty
pokaż więcej
Kadr z wystawy Nedko Solakowa. Jedna z instalacji artysty na wystawie "Historie 1" w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski pod koniec roku 2000 (11.11 - 26.12).
Otwór-wizjer przez który widać fragment wnętrza białego futrzanego obiektu. Chcąc zajrzeć do środka, widz jest zmuszony przyjąć pozycję inną niż zwkle ogląda się dzieła sztuki. By zajrzeć do wnętrza futrzanego tworu, kuszącego ukrytą tajemnicą, trzeba uklęknąć czy nawet sie położyć.
Zobacz obiekt

Christian Boltanski: Revenir
"Pomnik, ołtarz"
pokaż więcej
Praca Christiana Boltanskiego prezentowana na wystawie pt. "Revenir" w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w dniach 14.09 - 11.11.2001 roku.
Artysta pokazał na niej prace z lat 80-tych i 90-tych ale w nowych aranżacjach, przygotowanych specjalnie na prezentację w Zamku Ujazdowskim, aranżacjach dających dawnym pracom nowy kontekst. Na tą wystawę przygotował również pracę "Les Habitants de Varsovie".
Ekspozycji w CSW towarzyszyły billboardy rozmieszczone w różnych częściach Warszawy oraz specjalny dodatek do Gazety Wyborczej z dnia 13 września. Zamieszczonym w nim zdjęciom towarzyszył tekst: "Ci ludzie żyli w Warszawie w roku 1937. Jeśli ich rozpoznajesz, skontaktuj się z nami".
Zobacz obiekt

Kolekcja 4
Międzynarodowa kolekcja sztuki współczesnej. Ekspozycja stała
pokaż więcej
Fragment wystawy "Międzynarodowa kolekcja sztuki współczesnej. Ekspozycja stała. Edycja 4" prezentowanej w Galerii 2 Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w dniach 20.12.2001-13.11.2005
Zobacz obiekt

Projekty. Instalacje 1979-2002
fragment wystawy
pokaż więcej
Fragment wystawy indywidualnej Tadashiego Kawamaty prezentowanej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w dniach 21.09-21.10.2001. Na wystawie można było zobaczyć charakterystyczne dla artysty architektoniczne projekty z drewna, łamiące zasady symetrii i proporcji, zaskakujące swoją formą i pozornym chaosem.
Zobacz obiekt

Wojciech Fangor
Ma 3a
pokaż więcej
Praca pt. Ma 3a autorstwa Wojciecha Fangora z jego indywidualnej wystawy prezentowanej w Galerii 1 Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w dniach 15.09-26.10.2003 r.
Zobacz obiekt

fragment wystawy
Leon Tarasewicz. Malarstwo
pokaż więcej
Fragment wystawy Leona Tarasewicza prezentowanej w Galerii 2 Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w dniach 23.06-07.09.2003.
Zobacz obiekt

Nan Goldin
Devil's Playground
pokaż więcej
Plakat do wystawy Nan Goldin "Devil's Playground". Ekspozycja obejmowała 30-letni okres działalności artystki. Wystawa zorganizowana we współpracy z Centre Pompidou w Paryżu, Whitechapel Gallery w Londynie, Meuseu Serralves w Porto, Castello di Rivioli w Turynie oraz Museu Centro de Arte Sofia w Madrycie.
Zobacz obiekt

wybory.pl
pokaż więcej
Uczestnicy projektu "Wybory.pl".
Działania i wystawa odbyły się w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w ramach całorocznego projektu "W samym centrum uwagi" poświęconemu polskiej sztuce współczesnej. Część pierwsza, przybliżająca twórczość artystów związanych z tzw. Kowalnią, składała się z trzech elementów: wystawy Katarzyny Kozyry "Kara i zbrodnia", projektu "Wybory.pl" oraz wystawy "Obszar Wspólny, Obszar Własny. Pracownie Grzegorza Kowalskiego 1989 - 1994".
Pierwotnie do udziału w pierwszej odsłonie "W samym centrum uwagi" zaproszono Kozyrę, Żmijewsiego i Althamera.
Przy czym dwaj ostatni zamiast indywidualnych wystaw zaproponowali działanie, do którego zaprosili koleżanki i kolegów z pracowni Grzegorza Kowalskiego oraz m.in. grupy dzieci czy osób niepełnosprawnych. Wspólnie zrealizowali projekt odnoszący się do tematu corocznego zadania z pracowni Kowalskiego "Obszar wspólny, obszar własny". Ćwiczenie to, istotne w procesie dydaktycznym pedagoga, zostało przez wielu absolwentów pracowni, przeniesione jako metoda pracy w indywidualnym procesie twórczym. Punktem wyjścia w tym dzaiłaniu jest indywidualna wypowiedź każdego z twórców (obszar własny), a następnie proces wzajemnego reagowania na powstałe realizacje (obszar wspólny).
W całym procesie udział wzięli: Jacek Adamas, Paweł Althamer, Marek Czarnecki, Monika dzik, Katarzyna Górna, Katarzyna Kowalska (Kozmik), Grzegorz Kowalski, Katarzyna Kozyra, Jack Kubicki, Mariusz Maciejewski, Jacek Malinowski, Monika Mamzeta, Jacek Markiewicz, Grzegorz Matusik, Waldemar Mazurek, Mikołaj Miodowski, Anna Mioduszewska, Jędrzej Niestrój, Grzegorz Olech, Monika Osiecka, Piotr Piecko, Tomasz Piłat, Bohdan Ruciński, Magda Rząsa, Marcin Rząsa, Roman Stańczak, Jan Stoykow, Zbigniew Sczepański, Janek Tomza, Artur Żmijewski.
Zobacz obiekt

Bruce Nauman: Nie / No
Mapping the Studio II (Fat Chance John Cage) / Opisywanie przestrzeni pracowni II (Bez szans, Johnie Cage)
pokaż więcej
Praca Bruce'a Naumana pt. "Mapping the Studio II (Fat Chance John Cage) / Opisywanie przestrzeni pracowni II (Bez szans, Johnie Cage)", prezentowana na wystawie indywidualnej pt. "Nie / No" w Galerii 1 Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w dniach 14.12.2009-07.02.2010. Wystawa była prezentacją kilku reprezentatywnych dzieł tego wybitnego artysty z kolekcji Tate Modern w Londynie i Astrup Fearnley Museum Collection w Oslo. W pięciokonałowej instalcji wideo pt. "Mapping the Studio II (Fat Chance John Cage) / Opisywanie przestrzeni pracowni II (Bez szans, Johnie Cage)" artysta pokazuje wiele godzin nocnych nagrań swojej pracowni, po której biegają myszy. Niektóre nagrania są przedstawione do góry nogami, co wywołuje surrealistyczny efekt braku grawitacji.
Zobacz obiekt
Kara Walker- konferencja prasowa
Spotkanie z artystką
pokaż więcej
Konferencja prasowa Kary Walker towarzysząca wystawie "Fall Frum Grace, Miss Pipi’s Blue Tale, Six Miles from Springfield on the Franklin Road, …calling to me from the angry surface of some grey and threatening sea, 8 Possible Beginnings or The Creation of African-America, a Moving Picture by Kara E. Walker, Testimony: Narrative of a Negress Burdened by Good Intentions" prezentowanej w Galerii 2 w CSW Zamek Ujazdowski (03.10. 2011-15.01.2012).
Zobacz obiekt
Bank Pekao Project Room 2012
Aleksandra Waliszewska: Przykre dziecko
pokaż więcej
Fragment wystawy Aleksandry Waliszewskiej pt. "Przykre dziecko" prezentowanej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w dniach 23.04-06.05.2012. Ekspozycja była wydarzeniem inaugurującym cykl Project Room, który dedykowany jest młodym artystom.
Tytuł wystawy zaczerpnięty został z niemal zupełnie zapomnianej dziś powieści biograficznej Zbigniewa Uniłowskiego pt. "Dwadzieścia lat życia" (1937). Obrazy Waliszewskiej powstają, aby wydobyć na jaw pewne stany emocjonalne, uruchomić pokłady wrażliwości, czy też może oswoić lęki. Fascynacje artystki kierują się ku ciemnej stronie, tam gdzie łatwo się poddać chwilowemu szaleństwu. Gdzie makabra spotyka się z groteską, a pięknu towarzyszy groza. Widz wkracza do wewnątrz świata wykreowanego przez Waliszewską i napotyka misterną plątaninę znaczeń, do których klucz jest przed nim zręcznie ukryty.
Zobacz obiekt

Pocztówki z Majdanu"/"Листівки з Майдану
Іванна-Катерина Яковина, pocztówka
pokaż więcej
Pocztówka wchodząca w skład wystawy "Pocztówki z Majdanu". Ekspozycja otwarta była dla publiczności w okresie od 5 lipca do 3 sierpnia 2014 roku.
W ramach projektu “Pocztówki z Majdanu” artyści odwiedzali szpitale, żeby porozmawiać z osobami, które odniosły rany podczas protestów w dniach 18-20 lutego 2014 roku w Kijowie. Najważniejszym celem projektu była próba udzielenia wsparcia protestującym, którzy stali się ofiarami autorytarnego rządu. Równie ważnym celem projektu było pokazanie, kto brał udział w protestach, jak różne były poglądy jego uczestników, ich tożsamości i historie. Podczas spotkań lub po nich artyści tworzyli prace w różnych mediach: rysunki, obiekty, fotografie i wideo. Niektóre z nich zostały podarowane protestującym – co było delikatnym i efektywnym sposobem udzielania moralnego wsparcia we wspólnej walce.
W projekcie “Pocztówki z Majdanu” wzięli udział: Alevtina Kakhidze/ Алевтина Кахідзе; Anna Zvyagintseva/ Анна Звягінцева; Dobrynia Ivanov/ Добриня Іванов; Yevgen Samborsky / Євген Самборський; Konstantin Strilets / Костянтин Стрілець; Lada Nakonechna / Лада Наконечна; Lesia Khomenko / Леся Хоменко; Masha Reva / Маша Рева; Natalya Shulga / Наталія Шульга; Nikita Kadan / Нікіта Кадан; Oleksandr Kurmaz / Олександр Курмаз; Oleksiy Salmanov / Олексій Салманов; Mariia Kulykivska / Марія Куликовська; Kateryna Butchatska / Катерина Бучацька; Myroslav Vaida / Мирослав Вайда; Mykhailo Alekseenko / Михайло Алексеенко; Tetyana Voitovich / Тетяна Войтович; Vita Kalmytska / Віта Кальмуцька; Iryna Kostyshyna / Ірина Костишина and Valeriya Lyashenko / Валерія Ляшенко (Urban Sketching Club).
Zobacz obiekt

Secretum et Tremor
Banan
pokaż więcej
Wystawa Natalii LL "Secretum et Tremor"/"Tajemnica i drżenie" (23.01-19.04.2015) zderza prace powstałe po 1989 roku z wybranymi ikonicznymi dla twórczości artystki dziełami z lat 70., późne z wczesnymi.
Konfiguracja prac i architektonicznie skonstruowana przestrzeń, po której prowadzą kolor i muzyka Richarda Wagnera, odsłaniają przeoczone czy przegapione znaczenia.
Natalia Lach-Lachowicz od 1971 roku podpisuje się jako Natalia LL, zastępując własne „ja” imieniem w trzeciej osobie.
To „oddzielenie” artystki od dzieła, także od własnej twarzy i wreszcie twarzy od nas, widzów, jest ważnym rysem twórczości tej legendarnej artystki.
Zobacz obiekt

Inne tańce
fragment wystawy
pokaż więcej
Fragment wystawy zbiorowej pt. "Inne tańce", prezentowanej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w dniach 27.04-23.09.2018. Na zdjęciu widoczne m.in. prace Anety Grzeszykowskiej i rejestracja spektaklu w wykonaniu Chóru Kobiet.
Zobacz obiekt
esej filmowy
pokaż więcej
Esej filmowy „Sztuka krytyczna” zrealizowany w ramach projektu „Bik Van der Pol. O wiele historii za dużo, by zmieścić w tak małym pudełku” (25.10.2019–03.05.2020) i prezentowany w przestrzeni wystawy. Esej jest montażem materiałów archiwalnych Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski niekoniecznie bezpośrednio odnoszących się do tytułowego terminu. Znalazły się w nim ujęcia z wystaw „British British Polish Polish”, „Kolekcja 3”, „Urządzenia korekcyjne”, „Devils Playground”, „Bunt ujarzmionych ciał”, „Krzysztof Wodiczko, Projekcje i projekty publiczne 1969-1995”, „Sześćdziesiąt trzy kilo”, „Paweł Althamer. Wystawa”, „Ty jesteś we mnie a ja w nim”, „Antyciała”. Narrację eseju współtworzą także fragmenty wypowiedzi Katarzyny Kozyry, Zbigniewa Libery, Alicji Żebrowskiej, Marka Goździewskiego, Barbary Kruger, Nan Goldin, Krzysztofa Wodiczki, Romana Stańczaka i Artura Żmijewskiego oraz uczestników protestów przeciw „Adoracji” Jacka Markiewicza eksponowanej na wystawie „British British Polish Polish”.
Zobacz obiekt
Project Room
spot promocyjny
pokaż więcej
Spot promocyjny Mediateki Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski dedykowany dziesiątym urodzinom projektu Project Room, promującego twórczość młodych artystów.
Zobacz obiekt
1 / 46