M–
29/09/2021

Ursula von Rydingsvard: Tylko sztuka

Fragmenty rozmowy z Ursulą von Rydingsvard, nagranej 3 września 2021 roku w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku przez Marka Goździewskiego. Rozmowa odbyła się w dniu poprzedzającym otwarcie wystawy artystki „Tylko sztuka”.

Po raz pierwszy w Polsce, w kraju, w którym nie mogła się urodzić, w którym nie mogła się wychować, ani też dorastać, który stał się dla niej, jako dziewczynki — dziecka, „pełnym słodyczy marzeniem”, jakby „krainą szczęścia”, Ursula von Rydingsvard, która o sztuce nie słyszała nic do czasu przybycia wraz z rozdziną do Stanów Zjednoczonych, przedstawiła swoje prace, jako artystka, w Zamku Ujazdowskim w Warszawie w 1992 roku.

Na wystawę, której nadała tytuł „Sculpture”, von Rydingsvard wybrała m.in. „The House of Spoons”, jedną z najważniejszych dla niej i jedną z najważniejszych w jej twórczości rzeźb, razem z rzeźbą „Zakopane”, z tamtego czasu, wykonaną w 1989 roku, oraz rzeźbę „Oj dana, oj dana”, także z 1989 roku.

Specjalnie na tę wystawę, do zrealizowania której zaproszona została przez Miladę Ślizińską, ówczesną kuratorkę Programu wystaw międzynarodowych CSW, artystka, dla której miała to być druga w jej życiu podróż do kraju, kiedy to już zmierzyła się z rzeczywistością, i zachowała swoją „ogromną tęsknnotę za Polską”, i przejmującą „dziurę w sercu”, jakby pustkę po odebranym jej dzieciństwie w niej, wykonała rzeźbę, którą nazwała „Letter to Poland”.

Rzeźba ta, po zakończeniu wystawy, stała się częścią kolekcji CSW. Jest jedyną rzeźbą Ursuli von Rydingsvard, która znajduje się w zbiorach sztuki współczesnej w Polsce.

Po raz kolejny artystka przyjechała do Polski po niemal trzydziestu latach od swojej pierwszej wystawy. Jej podróż, podobnie jak ta w 1992 roku, związana była z wystawą, tym razem w Orońsku, w Centrum Rzeźby Polskiej.

Na wystawie tej pojawił się, podobnie jak w 1992 roku, „Letter to Poland”. Dzięki niemu, w pogodny wrześniowy piątek, późnym popołudniem, na dzień przed otwarciem wystawy, artystka mogła na chwilkę powrócić do swojej pierwszej wystawy w Polsce i do tego, co z nią i z listem związane.