M

Andy Warhol. Jaki był naprawdę król pop artu?

 Pop art wydaje się być jednym z najbardziej znanych i najbardziej rozpoznawalnych kierunków w sztuce XX wieku a Andy Warhol jest z tym kierunkiem utożsamiany. Trudno byłoby wyobrazić sobie pop art bez niego. Jednakże wraz z upływem czasu można odnieść wrażenie, że uwaga badaczy historii sztuki, jak i tych, którzy sztuką się interesują, skupia się coraz bardziej na artyście, a coraz mniej na samym kierunku artystycznym, w którego tworzeniu uczestniczył.

 W naszej galerii przypominamy Wam dwie wystawy, które odbyły się w murach zamku, prezentujące w dużej mierze twórczość Andy Warhola. Pomimo, iż obie ekspozycje dzielił tylko rok, ukazywały one różne oblicza króla popartu. Słowackie korzenie, religijny dom oraz dorastanie w atmosferze swobody amerykańskiej odzwierciedlają się w jego twórczości.

 W lutym minęło 35 lat od jego śmierci. Wydawać by się mogło, że wszystko już o Warholu wiadomo. Jednak z upływem czasu, wraz z kolejnymi prezentacjami jego prac, obraz artysty staje się skomplikowany, mniej oczywisty.

 Próbą podjęcia dyskusji o życiorysie i twórczości Warhola była wystawa Andy Warhol: Revelation (2019).  To  było  ujęcie Jose Carlosa Diaza, kuratora ekspozycji, które pozwala nam spojrzeć na twórczość Warhola poprzez omawiane i analizowane od dawna jego greko-katolickie wychowanie, praktyki religijne, wiarę i duchowość. To objawienie, tak to ujął Diaz, pozwala zobaczyć poruszające do głębi i bardzo ludzkie sprzeczności, które mogły być bardzo ważnym źródłem dla jego sztuki i twórczości.

 Jedną z ostatnich i w miarę najnowszych prób zmierzenia się z sylwetką artysty jest musical Trouble: a show about the life of Andy Warhol (2021) w reżyserii Gus Van Santa.