Wystawa końcoworoczna 1992/93

Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie

Zapis z wystawy końcoworocznej z 1993 toku m.in. na Wydziale Rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych jest jedynym w swoim rodzaju. Jest wyjątkowy z kilku powodów. Pozwala on zobaczyć ówczesny świat sztuki współczesnej jeszcze w pracowniach, na prezentacjach na zaliczenia lub egzaminy na koniec roku, jeszcze w kropli światła, czasu i przestrzeni ówczesnej szkoły/akademii.

Pozwala on zobaczyć świat już po wystawach takich jak Magowie i mistycy Grzegorza Kowalskiego (1991) w CSW w Warszawie z udziałem Pawła Althamera i Jacka Adamasa, Perseweracja mistyczna i róża Ryszarda Ziarkiewicza (1992) w PGS w Sopocie z udziałem Katarzyny Kozyry, Jacka Markiewicza z jego Adoracją i Romana Stańczaka, po pierwszych wystawach w galerii a.r.t. Jacka Markiewicza (1992) w Płocku i powstającej w niej jego kolekcji ówczesnej sztuki najnowszej, po publikacji w Magazynie sztuki rozmowy Magdy Kardasz z Grzegorzem Kowalskim i Wiktorem Guttem (1992) i po publikacji pierwszych numerów Czerei, zinu redagowanego i wydawanego przez Artura Żmijewskiego (1992).

Pozwala zobaczyć świat, w którym nie ma jeszcze kowalni / Kowalni, nie ma jeszcze pisma Raster - pojawi się dopiero za mniej więcej dwa lata, nie ma sztuki krytycznej ta pojawi się jeszcze później, nie ma jeszcze ówczesnych mediów nie związanych ze sztuką współczesną, które prezentowałyby swój punkt widzenia i swoje opinie o niej.

Piramida zwierząt jest już po obronie, czeka, jak się wkrótce okaże, na kolejną obronę, długą, pośród prac innych studentów, w tym pracy dyplomowej Jane Stoykova i pracy Artura Żmijewskiego, wtedy studenta III roku.

Na filmie zapisany został również fragment wystawy końcoworocznej na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP sfilmowane zostały m.in. prace Pawła Kossaka, Małgorzaty Złotkowskiej-Mikity i Małgorzaty Jabłońskiej.

To ostatnie dni przed wydarzeniem, które doprowadzi do zmiany, zmiany, o skutkach której i o jej charakterze jeszcze nikt nic nie wie, nawet jej nie przeczuwa, wydarzeniem, po którym rozpocznie się, można by powiedzieć, pierwsza wojna kulturowa, której stawką będzie wszystko, w tym i sama, nie tylko ówczesna, sztuka.

Niedługo potem, na Wydziale Rzeźby pojawiła się ekipa filmowa realizująca jeden z odcinków dla programu telewizyjnego o nazwie Animals. Tymi, którzy sprawili, że autorzy programu zainteresowali się Piramidą zwierząt, byli członkowie ówczesnego zarządu głównego Związku Polskich Artystów Plastyków. Odcinek ten wyemitowany został w TVP w lipcu 1993 roku.

W filmie, jako widzowie, pojawiają się m.in. Grzegorz Borkowski, Katarzyna Kozyra, Małgorzata Jabłońska i Wojciech Kędzior, natomiast film zrealizowany został przez Mariusza Szachowskiego.

 

M